Kia EV6 GT
EV6 er Kia sitt forsøk på en optimal elbil og ved å basere seg på moderselskapet Hyundai sin braksuksess IONIQ har de antageligvis gjort et steg i riktig retning. I Kia EV6 GT får man en hypersportslig utgave som appellerer til deg som elsker fart!
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Kia EV6 GT er EV6 på steroider. Batterikapasiteten er på 77,4 kWh og rekkevidden til EV6 strekker seg opp til 424 km ifølge WLTP-standarden. Men det er på farten GT virkelig skiller seg ut - bilen er en av markedets raskeste personbiler og gjør unna 0-100 km/t på skarve 3,5 sekunder. Modellen er utstyrt med to elmotorer som yter 585 hestekrefter med dreiemoment på 740 nm. I tillegg er topphastigheten 260 km/t, noe som er høyere enn de fleste helelektriske biler på dagens marked.
EV6 markerer starten på «nye Kia», og er den første elbilen som er bygd på bilprodusentens dedikerte elbilplattform - modellen er også en av de første som benytter 800 volts ladespenning, som kan føre til raskere ladefart. Med EV6 GT sine neonfargede bremsekalipere og den neonfargede GT knappen på rattet som aktiverer GT-kjøremodus kan man trygt si at denne modellen representerer en helt ny variant av Kia enn vi er vant til å se.
Fordeler
Kvalitetsfølelse
Meget gode kjøreegenskaper
God plass
Ulemper
Litt liten nyttelast
Rekkevidden kunne vært bedre
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Under sommerens test brukte vi 16 minutter og 9 sekunder på å lade fra 20 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 52,3 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 231 kW.
Kia EV6 GT
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Merk at EV6 GT ble testet fra en batteriprosent på 20, ikke 10 som de øvrige testene. Dette er fordi EV6 nå har fått forvarming av batteriet og dette ønsket vi å teste. Fra Kia ble vi fortalt at forvarming av batteriet ikke fungerte hvis batteriprosenten gikk under 20 prosent.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
77 kWh
Pris for testbil
749 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
424 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?