Lexus UX

Lexus UX 300e har fått flere oppgraderinger, men først og fremst bedre rekkevidde.

El Prix vinter 2021

Testet av

Lexus UX300e 2021 Foto: Harald Wisløff

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Lexus UX 300e er en kompakt crossover med en batterikapasitet på 54,3 kWh og rundt 440-450 kilometer (utstyrsavhengig).

Lexus UX lades med 50 kW på Chademo-lader, og leveres også i en hybridversjon.

Fordeler

  • Kvalitetsfølelse

  • Litt mindre bil, men med god rekkevidde

  • Godt førermiljø

Ulemper

  • Lading

  • Forbruk

  • Pris

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

73

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Slik hurtiglader Lexus UX300e

UX300e er en av de få nyheten i årets test som lader med CHAdeMo-kontakt. Lexus oppgir ikke hvor lang tid vi skal bruke på å lade til 80 %, men reklamerer med hurtiglading inntil 50 kW.

Ladeeffekt (kW) vinter (3-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

I vinterens test brukte vi 53 minutter på å lade fra 3-80%. Vi har gjort ladetesten hos Fortum, som oppgir hvor mye strøm vi har mottatt, ikke hvilke kilowatt vi ladet med. Ladekurven er derfor omregnet fra kWt til kW for å gi et anslag på kilowatt vi ladet med.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

432 400 kr

Rekkevidde (WLTP)

309 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Lexus UX 300e oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

94 cm

Gulv lengde

82 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

108 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

376 liter

Egenvekt uten fører

1850 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)

5/5

Voksne

96% beskyttelse i kollisjon

Barn

85% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

82% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 77% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller