Lotus Emeya
Lotus Emeya er en firedørs sedan på utsiden, men som forventet fra produsenten som spesialiserer seg på sportsbiler - er denne bilen et skikkelig råskinn.
El Prix vinter 2025
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
Lotus kaller modellen en Hyper-GT, noe vi tolker som en bil for deg som vil ha all fart og spenning som vanligvis følger med en Lotus, men samtidig også en bil som kan fungere som familiebil ved behov. Emeya deler plattform med Eletre - noe som betyr opp til 905 hestekrefter og 985 Nm dreiemoment.
Emeya akselererer fra 0-100 kilometer på 2,78 sekunder og toppfarten er oppgitt til 256 kilometer i timen. Rekkevidden ligger på 610 kilometer etter WLTP-standarden og prisen ligger på godt over millionen.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Lotus Emeya ladet fra 10 til 80 prosent på 16 minutter og 25 sekunder under vintertesten 2025.
Om testbilen
Pris for testbil
1 983 784 kr
Chassis
Kombikupé
Rekkevidde (WLTP)
500 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
214 kWh
Netto batteripakke
98.9 kWh
Maksimal ladeeffekt
350 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?