Premium

Lotus Emeya

Lotus Emeya er en firedørs sedan på utsiden, men som forventet fra produsenten som spesialiserer seg på sportsbiler - er denne bilen et skikkelig råskinn.

El Prix vinter 2025

Lotus Emeya S (vintertest 2025) Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © Motor

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Ladeeffekt

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Ingen hengerfeste

Lotus kaller modellen en Hyper-GT, noe vi tolker som en bil for deg som vil ha all fart og spenning som vanligvis følger med en Lotus, men samtidig også en bil som kan fungere som familiebil ved behov. Emeya deler plattform med Eletre - noe som betyr opp til 905 hestekrefter og 985 Nm dreiemoment.

Emeya akselererer fra 0-100 kilometer på 2,78 sekunder og toppfarten er oppgitt til 256 kilometer i timen. Rekkevidden ligger på 610 kilometer etter WLTP-standarden og prisen ligger på godt over millionen.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2025

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
18 min
Maks effekt
350 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
16 min (-2min)
Maks effekt
304 kW (-13.1%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Lotus Emeya ladet fra 10 til 80 prosent på 16 minutter og 25 sekunder under vintertesten 2025.

Om testbilen

Pris for testbil

1 983 784 kr

Chassis

Kombikupé

Rekkevidde (WLTP)

500 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

214 kWh

Netto batteripakke

98.9 kWh

Maksimal ladeeffekt

350 kW

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller