Familie, Budsjett

Maxus Euniq6

Maxus Euniq6 er den andre personbilen til Maxus på det norske elbil-markedet. Euniq6 er en SUV med grei rekkevidde og gunstig pris.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2023

Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Euniq6 har en oppgitt rekkevidde på 354 km og en batterikapasistet på 70 kWt netto - noe som gjør denne modellen til et bra alternativ for de som ønsker en SUV uten at det tærer for hardt på lommeboka.

Fordeler

  • God pris

  • Stort bagasjerom (men lav nyttelast)

  • Utstyrsnivå

Ulemper

  • Kort rekkevidde

  • Dårlig fremkommelighet om vinteren

  • Svak komfort

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Maxus Euniq6 brukte rett i underkant av 47 minutter på å lade fra 6 til 80% i sommerens ladetest.

el prix Sommer 2022

Maxus Euniq6 70 kWt 177hk Exclusive 2022

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
80 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
70 kW (-12.5%)
Ladeeffekt (kW) sommer (-%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Maxus Euniq 6 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 35 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Euniq 6 lader med er oppgitt å være 80 kW.

Under ladetesten sommeren 2022 brukte Euniq 6 46 minutter og 54 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Totalt mottok bilen 50 kWt i løpet av ladeøkten. Høyeste effekt var 70 kW og gjennomsnittlig effekt 65 kW. Dette er noe under maksimal effekt produsenten oppgir, men som vi kan se av ladekurven ovenfor holder Euniq 6 nokså jevn effekt i nesten hele ladeøkten.

Temperatur under sommertesten var rundt 15 grader.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

70 kWh

Pris for testbil

419 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

354 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

21 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i Maxus Euniq6 i centimeter.

Bagasjeromsstørrelsen i Maxus Euniq6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerommet til Maxus Euniq6

Fysiske mål

Gulv bredde

103 cm

Gulv lengde

105 cm

Høyde opp til setekant

49 cm

Åpning bredde

107 cm

Åpning høyde

81 cm

Lignende modeller