Mazda MX-30
Mazda MX-30 er en crossover mellom SUV og sedan. Bilen har en batteripakke på 35,5 kWh og en rekkevidde på 200 kilometer.
El Prix vinter 2021
El Prix sommer 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
MX-30 er en relativt kortreist kompakt SUV, som størrelsesmessig ligger i samme klasse som Hyundai Kona. Modellen har derimot en mindre batteripakke og legger seg dermed i samme prisklasse som Opel Corsa e, Peugeot e-208 og Honda e.
Modellen er ikke nødvendigvis den beste familiebilen pågrunn av plassbegrensinger, men det er en bil som gir god valuta for pengene og har høstet skryt for flott design og en god kjørefølelse.
Mazda MX-30 selges også med en bensindrevet rekkeviddeforlenger.
Fordeler
Svært lite dekkstøy
Gode framseter
Ulemper
Klønete mekanisme for bakdørene – spesielt på trange parkeringsplasser
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
78
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Mazda MX-30
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
MX-30 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 37 minutter på å lade 20-80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten MX-30 skal lade med er oppgitt å være 40 kW.
Under sommertesten brukte vi 43 minutter og 57 sekunder på å lade fra 2-80%. Da hadde vi mottatt 23,07 kWt. Høyeste effekt vi målte var 36 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
249 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
200 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
MX-30 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 37 minutter på å lade 20-80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten MX-30 skal lade med er oppgitt å være 40 kW.
Under vintertesten brukte vi 46 minutter på å lade fra 0-80%. Høyeste effekt vi målte var 35kW.
Mazda MX-30
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
249 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
200 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 366 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Mazda MX-30 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
79 cm
Høyde opp til setekant
48 cm
Åpning bredde
91 cm
Åpning høyde
71 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
366 liter
Nyttelast
399 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
1645 kg
Tillatt totalvekt
2119 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2020)
5/5
Voksne
91% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
68% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 73% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?