Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz EQA er søstermodell til GLA og er på mange måter en fullelektrisk versjon av fossilutgaven. Bilen er i kompaktklassen og som forventet er fokuset på komfort og design.
El Prix sommer 2021
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
EQA er blant de mindre og kompakte bilene på elbilmarkedet, men også blant de mer luksuriøse, spesielt hvis man velger blant de dyrere variantene. Batterikapasiteten ligger på 66,5 kWt og bilen har en rekkevidde på 426 kilometer etter WLTP-standarden. Maksimal motoreffekt på bilen ligger på 140 kW / 190 hk og dreiemomentet går opp til 375 nm.
Denne bilen er for de som vil ha en elektrisk bil på premiumnivå i den mellomstore kategorien og selvfølgelig de som ønsker det imponerende detaljnivået og komforten Mercedes-Benz leverer.
Fordeler
Nydelig sittekomfort
Klasseledene fjæringskomfort
Lavt støynivå
Ulemper
Lite bagasjerom
Dyr kompaktbil
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
71
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Mercedes-Benz EQA ladet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter og 23 sekunder i ladetesten sommeren 2021.
Mercedes-Benz EQA
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
EQA har en oppgitt ladetid fra 10 til 80 prosent på 30 minutter. Maksimal ladeeffekt for testmodellen var 100 kW. Maks ladeffekt under ladetesten var 112 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
66.5 kWh
Pris for testbil
408 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
417 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mercedes-Benz EQA ladet fra 7 til 80 prosent 30 minutter og 47 sekunder i ladetesten vinteren 2022.
Mercedes-Benz EQA
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Maksimal ladeeffekt på bilen er 100 kW, likevel klarte den et toppunkt i ladetesten på imponerende 112 kW.
Fra 10 til 80 prosent ladet EQA på 29 minutter.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
66.5 kWh
Pris for testbil
408 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
417 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 340 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes-Benz EQA oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
105 cm
Gulv lengde
78 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
104 cm
Åpning høyde
73 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
340 liter
Nyttelast
430 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
1965 kg
Tillatt totalvekt
2470 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)
5/5
Voksne
97% beskyttelse i kollisjon
Barn
90% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
81% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 75% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?