Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mellomklasse

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB er en elektrisk kompakt-SUV, hakket mindre enn storebror EQC. Med muligheter for 7-seter og firehjulstrekk er dette et frieri til familiene.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

Testet av

Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Batterikapasiteten til EQB ligger på 66,5 kWh og rekkevidden går opp til 474 kilometer (WLTP). Passasjersetene bak i bilen er tilpasset barneseter og bagasjerommet måler 465 liter hvis man legger ned tredje seterad, og 1701 L hvis man legger ned midterste seterad.

EQB leveres i tre varianter: 250 med forhjulsdrift, 300 4Matic og 350 4Matic med firehjulstrekk.

Fordeler

  • Romslig, oversiktlig og kompakt

  • Hurtiglader tett opp til makskapasitet store deler av ladeøkten, sommer som vinter

Ulemper

  • Relativt dyr sett opp mot rekkevidden, særlig for firehjulstrekkvariantene.

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

78

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Mercedes-Benz EQB 350 ladet fra 7 til 80 prosent på 32 minutter på sommeren.

el prix Sommer 2022

Mercedes-Benz EQB

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
104 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
32 min (+2min)
Maks effekt
104 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

EQB lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten EQB skal lade med er oppgitt å være 100 kW.

Mercedes har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading i EQB. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.

En liten kikk på ladekurvene for EQB, viser at denne forvarmingen av batteriet sikrer optimale ladeforhold både for vinter og sommer. Til tross for 15 graders temperaturforskjell - ladetest sommer var ved 15 grader og 0 grader vinter - oppnår EQB tilnærmet samme ladehastighet i begge tester. Gjennomsnittlig ladeeffekt ligger også svært nær høyeste oppgitte effekt fra produsenten.

Ved sommertesten brukte vi 31 minutter og 54 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Høyeste effekt, 104 kW, målte vi ved 55 prosent. Totalt mottok bilen 52 kW og gjennomsnittlig effekt lå på 99 kW.

EQB startet raskt å lade med 100 kW, og holdt effekten nesten gjennom hele ladeøkten. Vi avsluttet ladingen med 80 kW ved 80 prosent.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

66.5 kWh

Pris for testbil

498 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

407 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

19.4 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 465 liter med bakerste seterad nede. Tallet øker om du skyver andre seterad fremover.
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes EQB oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet med bakerste seterad slått ned. Andre seterad er justert i bakerste posisjon.

Fysiske mål

Gulv bredde

104 cm

Gulv lengde

90 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

105 cm

Åpning høyde

74 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

465 liter

Nyttelast

583 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2112 kg

Tillatt totalvekt

2770 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)

5/5

Voksne

95% beskyttelse i kollisjon

Barn

91% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

78% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 74% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller