Mercedes-Benz EQE
Mercedes-Benz EQE var første helelektriske modell i den populære E-klassen til Mercedes-Benz. Bilen ble først kun levert som sedan, men ble senere også lansert i en SUV-versjon.
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
EQE er en rimeligere utgave av EQS. Med batterikapasitet på 90 kWh og rekkevidde på inntil 660 kilometer er dette en modell som er aktuell for dem som trenger lang rekkevidde. Modellen er tilgjengelig i flere versjoner, blant annet med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
Som vi er vant med fra Mercedes kan EQE bli så luksuriøs man ønsker ut i fra hvor generøs man vil være med detaljer fra utstyrslisten - prisen stiger selvfølgelig i takt med luksusen og på denne modellen havner man fort opp mot millionen.
Fordeler
Utmerket komfort
God kjørefølelse
Mange utstyrsmuligheter
Ulemper
Stort rekkeviddetap om vinteren
Lite praktisk, blant annet med lite og upraktisk bagasjerom
Dyrt utstyr
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Mercedes-Benz EQE
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC ladet fra 10 til 80 prosent på 30 minutter under sommertesten 2023.
Om testbilen
Pris for testbil
1 034 969 kr
Chassis
Sedan
Rekkevidde (WLTP)
579 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.6 kWh
Netto batteripakke
89 kWh
Maksimal ladeeffekt
200 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 430 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes-Benz EQE oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
88 cm
Gulv lengde
98 cm
Høyde opp til setekant
51 cm
Åpning bredde
103 cm
Åpning høyde
56 cm
Om testbilen
Chassis
Sedan
Bagasjerom bak
430 liter
Nyttelast
450 kg
Egenvekt uten fører
2355 kg
Tillatt totalvekt
2880 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
95% beskyttelse i kollisjon
Barn
91% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
83% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 81% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?