Familie, Premium

Mercedes-Benz EQE SUV

Mercedes-Benz EQE var den første helelektriske modellen i den populære E-klassen til Mercedes-Benz. Bilen lanseres i en SUV-versjon.

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

E-klassen er som kjent meget populær i taxinæringen - med en batterikapasitet på 90 kWt og en rekkevidde på inntil 544 kilometer er dette en modell som definitivt også er aktuell for taxi-sjåførene.

Som vi er vant med fra Mercedes kan EQE bli så luksuriøs man ønsker ut i fra hvor generøs man vil være med detaljer fra utstyrslisten - prisen stiger selvfølgelig i takt med luksusen og på denne modellen havner man fort opp mot millionen for luksusen.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

Mercedes-Benz EQE SUV

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
32 min
Maks effekt
170 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
30 min (-2min)
Maks effekt
173 kW (+1.8%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Mercedes-Benz EQE SUV ladet fra 10 til 80 prosent på 30 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

89 kWh

Pris for testbil

1 218 816 kr

Rekkevidde (WLTP)

491 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

21.5 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller