NIO ES8
Det kinesiske bilmerket NIO gjør som mange andre kinesiske merker og prøver å etablere seg på det norske elbilmarkedet. Det mest oppsiktsvekkende ved NIO sine elektriske biler er muligheten til å bytte ut batteriet raskt på en batteristasjon.
El Prix vinter 2022
El Prix sommer 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
ES8 er en fem meter lang SUV med firehjulstrekk og en rekkevidde basert på hvilket batteri du velger. Det har seg nemlig sånn at Nio har utviklet et konsept som baserer seg på at du kan bytte ut batteriet i bilen alt ettersom hvor mye kapasitet du har behov for. Prosjektet heter Baas (Battery as a service) og skal også gi muligheten for å leie batterier fremfor å kjøpe de med bilen.
Motoreffekten til NIO ES8 er på 400 kW / 644 hk og den har et maksimalt dreiemoment på 725 nm. Bilen følger også med en liten "robot-assistent" på dashbordet som kan hilse deg velkommen, svare på spørsmål og kommunisere innenfor dens intellektuelle rekkevidde.
NIO ES8 kommer som både seks- og syvseter. Fra 2023 av bruker Ruter NIO ES8 i et pilotprosjekt med selvkjørende bestillingstransport i Groruddalen.
Fordeler
Masse plass, både til folk og baggasje
Batteribytteteknologi
Høy komfort
Ulemper
Litt slitsom stemmestyrt assistent
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
79
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Slik hurtiglader NIO ES8 7-SETER
Du har to alternativer ved lading av NIO ES8. Du kan foreta et automatisk batteribytte som tar rundt 5 minutter, eller du kan hurtiglade på helt vanlig måte.
NIO ES8 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent, ifølge produsenten. Produsenten opplyser om at ES8 skal lade med inntil 120 kW.
NIO ES8
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
På vinteren brukte vi 43 minutter og 18 sekunder på å lade fra 8 til 80%. Da hadde vi mottatt 66,7 kWt. Høyeste effekt vi målte var 111 kW ved 27%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 92 kW. Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
100 kWh
Pris for testbil
679 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
488 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Slik hurtiglader NIO ES8 7-SETER
Du har to alternativer ved lading av NIO ES8. Du kan foreta et automatisk batteribytte som tar rundt 5 minutter, eller du kan hurtiglade på helt vanlig måte.
NIO ES8 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent, ifølge produsenten. Produsenten opplyser om at ES8 skal lade med inntil 120 kW.
NIO ES8
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 46 minutter og 40 sekunder på å lade fra 4 til 80%. Da hadde vi mottatt 70,86 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 120 kW ved 20%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 91 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
100 kWh
Pris for testbil
679 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
488 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjerom i NIO ES8
- Bagasjerom med alle setene oppe: 310 liter
- Bagasjerom med bakerste rad nedslått: 871 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i NIO ES8 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
106 cm
Gulv lengde
110 cm
Høyde opp til setekant
44 cm
Åpning bredde
118 cm
Åpning høyde
76 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
310 liter
Nyttelast
574 kg
Egenvekt uten fører
2450 kg
Tillatt totalvekt
3099 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)
5/5
Voksne
82% beskyttelse i kollisjon
Barn
84% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
72% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 92% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?