NIO ET7
NIO ET7 er den kinesiske rivalen til Tesla Model S. Modellen rapporteres å ha en rekordsettende maksimal rekkevidde på 1000 km etter etter den kinesiske målestandarden.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
ET7 er en langtraver av en sedan som allerede har gjort suksess på det kinesiske markedet. I tillegg til den banebrytende batteriteknologien som tillater både bytte og utleie av batterier er modellen fullspekket av spennende tekniske innovasjoner; slik som de 33 kameraene og sensorene som hjelper deg å manøvrere den lange doningen og selvfølgelig NIO sin egen A.I følgesvenn Nomi som forsøker være behjelpelig.
Siden dette er en modell hvor det er mulig å bytte batteri, bør det presiseres at det er batteriet med 150 kWh batterikapasitet som gir den ultimate rekkevidden på opp mot 1000 km, mens 100 kWh batteriet er målt til en rekkevidde på 580 kilometer (WLTP). Det at bilen akselererer fra 0-100 på 3,9 sekunder gjør den neppe mindre attraktiv for de som ser etter et godt alternativ til Model S.
Fordeler
Lavt støynivå
Romslig kupéplass
Mulighet for batteribytte
Ulemper
Upraktisk
Dårlig sikt bakover
Mangelfull selvkjøring
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Slik lader NIO ET7
NIO ET7 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 40 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 126 kW.
Under sommerens test brukte vi 41 minutter og 8 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 68,8 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 128 kW.
NIO ET7 AWD SR 2023
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
90 kWh
Pris for testbil
634 750 kr
Rekkevidde (WLTP)
580 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
91% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
73% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 95% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP