Test av lading: Nissan Leaf 62 kWt 2020
Nissan LEAF e+ (62 kWt) kan endelig lynlade og bruker nå 46 minutter på å lade fra 1 til 80 prosent.
Slik lader Nissan LEAF e+ (62 kWt)
Alle Nissan sine modeller lader med CHAdeMO-kontakt.
Den siste generasjon LEAF e+, med 62 kWt-batteri er klargjort for lading med inntil 100 kW. Nissan Leaf 62 e+ skal bruke 35 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent.
Under sommertesten brukte vi 46 minutter på å lade fra 1 til 80 prosent, og kunne for første gang teste lading med høyere effekt enn 50 kW.
Til sammenligning brukte vi 70 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent under vinterens test da vi ladet på en 50 kW-lader.
Vi ladet Nissan LEAF e+ på Eon på Dombås. Her fikk vi 70 kW fra første øyeblikk, og ladet med 60 kW frem til rundt 40 prosent da begynte effekten å dale sakte. Vi avsluttet med 37 kW på 80 prosent.
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?