0

Test av lading: Peugeot e-2008

Peugeot e-2008 skal bruke 30 minutter på å lade til 80 prosent. Vi brukte 33 minutter og 3 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent om sommeren. Peugeot e-2008 lader fra 9 til 80 prosent på 34 minutter om vinteren.

Ladeeffekt (kW) vinter (9-80%)
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Slik hurtiglader e-2008

Peugeot e-2008 lader med inntil 100 kW på en CCS-lader. Peugeot selv oppgir at bilen bruker 30 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent.

Vi brukte 33 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent under sommertesten.

Frem til rett før 30 prosent holdt bilen mellom 98 og 99 kW, men så falt den og stabiliserte seg på 77 kW. Allerede ved 55 prosent SOC var den nede i 53 kW før den avsluttet med kun 28 kW.

På vintertesten brukte bilen 34 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde den mottatt 31,45 kWt. Den høyeste effekten vi registrerte var 70 kW, helt i begynnelsen av ladingen.

Det er verdt å nevne at sjåføren møtte kø på ladestasjonen, og kjørte rundt i nærmiljøet i lavere hastigheter i et kvarter før testen startet. Dette kan ha bidratt til at batteriet var noe kaldt.

Ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.


Les også


Fant du det du lette etter?