Renault Megane
Det er få biler i Europa som er like populære som Renault Megane og nå kommer den franske bilprodusenten med en elektrisk versjon av modellen.
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Bilen er bygget på CMF-EV plattformen til Renault og Nissan - den har dermed en del til felles med sin fetter Nissan Ariya. Bilen skal i utgangspunktet leveres i Norge med en batterikapasitet på 60 kWt, noe som betyer 470 km etter WLTP-standarden. Det produseres også en versjon med 40 kWt batteri, men det er usikkert om denne kommer til Norge.
Megane kan lades med en effekt på opp til 130 kW og den elektriske motoren har en maksimal motoreffekt på 160 kW. Bilen har mulighet for hengerfeste og tekniske finesser som selvpresenterende håndtak og touchskjermer med operativsystem fra Android så er dette en moderne og praktisk SUV. Firehjulstrekk får du ikke på Megane.
Renault Megane er også tilgjengelig i varianter med hybrid og fossildrevne motorer.
81
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Renault Megane E-Tech brukte 35 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent på sommeren.
Renault Megane
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Renault Megane E-Tech Electric 220 lader med CCS-kontakt. Den høyeste effekten E-Tech Electric 220 lader med er oppgitt å være 130 kW. Renault oppgir ikke ladetid fra 20 - 80%, men skriver at du skal bruke 25 minutter på å lade nok til 220 kilometers kjøring.
Under sommertesten brukte vi 35 minutter og 50 sekunder på å lade fra 6 til 80%. Da hadde vi mottatt 47,4 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 127 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 78 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
60 kWh
Pris for testbil
477 700 kr
Rekkevidde (WLTP)
428 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 440 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Renault Megane E-Tech oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
96 cm
Gulv lengde
76 cm
Høyde opp til setekant
63 cm
Åpning bredde
92 cm
Åpning høyde
79 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
440 liter
Nyttelast
447 kg
Egenvekt uten fører
1636 kg
Tillatt totalvekt
2158 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
900 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
85% beskyttelse i kollisjon
Barn
88% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
65% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 79% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?