Budsjett, Mellomklasse

Renault Megane

Det er få biler i Europa som er like populære som Renault Megane og nå kommer den franske bilprodusenten med en elektrisk versjon av modellen.

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2022

Testet av

Renault Megane E-Tech ved El Prix sommer 2022 (Foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Bilen er bygget på CMF-EV plattformen til Renault og Nissan - den har dermed en del til felles med sin fetter Nissan Ariya. Bilen skal i utgangspunktet leveres i Norge med en batterikapasitet på 60 kWt, noe som betyer 470 km etter WLTP-standarden. Det produseres også en versjon med 40 kWt batteri, men det er usikkert om denne kommer til Norge.

Megane kan lades med en effekt på opp til 130 kW og den elektriske motoren har en maksimal motoreffekt på 160 kW. Bilen har mulighet for hengerfeste og tekniske finesser som selvpresenterende håndtak og touchskjermer med operativsystem fra Android så er dette en moderne og praktisk SUV. Firehjulstrekk får du ikke på Megane.

Renault Megane er også tilgjengelig i varianter med hybrid og fossildrevne motorer.

81

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Renault Megane E-Tech brukte 35 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent på sommeren.

el prix Sommer 2022

Renault Megane

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Ikke oppgitt
Maks effekt
130 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
35 min
Maks effekt
127 kW (-2.3%)
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Renault Megane E-Tech Electric 220 lader med CCS-kontakt. Den høyeste effekten E-Tech Electric 220 lader med er oppgitt å være 130 kW. Renault oppgir ikke ladetid fra 20 - 80%, men skriver at du skal bruke 25 minutter på å lade nok til 220 kilometers kjøring.

Under sommertesten brukte vi 35 minutter og 50 sekunder på å lade fra 6 til 80%. Da hadde vi mottatt 47,4 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 127 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 78 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

60 kWh

Pris for testbil

477 700 kr

Rekkevidde (WLTP)

428 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.4 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 440 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Renault Megane E-Tech oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

96 cm

Gulv lengde

76 cm

Høyde opp til setekant

63 cm

Åpning bredde

92 cm

Åpning høyde

79 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

440 liter

Nyttelast

447 kg

Egenvekt uten fører

1636 kg

Tillatt totalvekt

2158 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

900 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

85% beskyttelse i kollisjon

Barn

88% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

65% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 79% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller