Seat Mii electric
SEAT Mii electric var den første elektriske modellen i SEAT sin annonserte satsning på elbilmarkedet og som en del av VW-konsernet så er bilen basert på e-up!. Bilen har batteristørrelse på 36,8 kWh og en rekkevidde på 260 km i følge WLTP-standarden.
El Prix vinter 2020
El Prix sommer 2020
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Mii electric var først og fremst en bybil og appellerer til de som verken trenger god plass eller langturer. Mii ble levert med standardutstyret som kan forventes i moderne biler og med sin svært gunstige pris er denne bilen en av de billigste i sin klasse.
Fordeler
Liten
Billig
Ulemper
Liten
Treg lading
Seats elbiler ble til Cupra, merket opererer ikke i Norge lenger, selv om det er del av VW-konsernet
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
72
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Slik hurtiglader SEAT Mii electric
Seat Mii electric lader på CCS-kabel og skal lade med 40 kW og bruke 45 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.
Under vintertesten i brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.
Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder de trillingene fra VAG. På vinteren bærer de preg av å slite med å bli driftsvarme og komme seg opp i effekt. I vinter var vi aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.
Seat Mii electric
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
32.3 kWh
Pris for testbil
209 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
258 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Seat Mii electric
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Seat Mii electric lader på CCS-kabel og skal lade med 40 kW og bruke 45 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.
Under sommertesten brukte vi 60 minutter og 58 sekunder på å lade fra 5 til 80 prosent. På sommeren kom vi nærmere oppgitt maksimal ladeeffekt enn på vinteren, men den faller merkbart ved 40 prosent og halveres. Denne reduksjonen i effekten kommer tidligere enn i vinter, og spørsmålet er om batteriet skånes for overoppheting.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
32.33 kWh
Pris for testbil
209 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
258 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 250 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Seat Mii Electric oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
98 cm
Gulv lengde
46 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
87 cm
Åpning høyde
67 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
250 liter
Nyttelast
295 kg
Taklast
50 kg
Egenvekt uten fører
1160 kg
Tillatt totalvekt
1530 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?