Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Skoda Citigoe iV

Skoda CITIGOe iV er startskuddet på det som ser ut til å bli en storsatsning fra den tsjekkiske bilprodusenten. Modellen er en bybil med rekkevidde på 260 km(WLTP) og fremstår som en elektrisk modell av den allerede eksisterende CITIGO modellen.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

Testet av

Skoda Citigoe iV © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

CITIGOe er en søstermodell av Volkswagen e-up og SEAT Mii Electric og legger seg midt i mellom de to søstrene på prissjiktet. Modellen er en anvendelig og komfortabel bil som egner seg godt som en bil for nærområdet eller en nummer to for familien.

Fordeler

  • Liten, lett å parkere i by

  • Sprek for størrelsen

Ulemper

  • Kort rekkevidde, særlig vinterstid

  • Lang ladetid

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

73

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2020

Skoda Citigoe iV

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
60 min
Maks effekt
40 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
49 min (-11min)
Maks effekt
37 kW (-7.5%)
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Citigo-e lades med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den lader med 40 kW og skal bruke 45 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50kW lader.

Under sommertesten brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens under vintertesteni brukte vi 55 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.

I sommertesten kom vi noe nærmere oppgitt effekt enn i vinter. Faktisk bærer Citigo-e preg av å slite noe med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

36.8 kWh

Pris for testbil

190 120 kr

Rekkevidde (WLTP)

258 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 250 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Skoda Citigo-e oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Bagasjerommet i Skoda Citigo-e er likt som i Seat Mii Electric. Bildene og målene på denne siden er fra en Seat Mii Electric.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

98 cm

Gulv lengde

46 cm

Høyde opp til setekant

42 cm

Åpning bredde

87 cm

Åpning høyde

67 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

250 liter

Nyttelast

295 kg

Taklast

50 kg

Egenvekt uten fører

1160 kg

Tillatt totalvekt

1530 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller