Skoda Citigoe iV
Skoda CITIGOe iV er startskuddet på det som ser ut til å bli en storsatsning fra den tsjekkiske bilprodusenten. Modellen er en bybil med rekkevidde på 260 km(WLTP) og fremstår som en elektrisk modell av den allerede eksisterende CITIGO modellen.
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
CITIGOe er en søstermodell av Volkswagen e-up og SEAT Mii Electric og legger seg midt i mellom de to søstrene på prissjiktet. Modellen er en anvendelig og komfortabel bil som egner seg godt som en bil for nærområdet eller en nummer to for familien.
Fordeler
Liten, lett å parkere i by
Sprek for størrelsen
Ulemper
Kort rekkevidde, særlig vinterstid
Lang ladetid
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
73
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Skoda Citigoe iV
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Citigo-e lades med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den lader med 40 kW og skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 40kW lader.
Under sommertesten brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens under vintertesteni brukte vi 55 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.
I sommertesten kom vi noe nærmere oppgitt effekt enn i vinter. Faktisk bærer Citigo-e preg av å slite noe med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
36.8 kWh
Pris for testbil
190 120 kr
Rekkevidde (WLTP)
258 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Skoda Citigoe iV
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Citigo-e lades med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den lader med 40 kW og skal bruke 45 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50kW lader.
Under sommertesten brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens under vintertesteni brukte vi 55 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.
I sommertesten kom vi noe nærmere oppgitt effekt enn i vinter. Faktisk bærer Citigo-e preg av å slite noe med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
36.8 kWh
Pris for testbil
190 120 kr
Rekkevidde (WLTP)
258 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 250 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Skoda Citigo-e oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Bagasjerommet i Skoda Citigo-e er likt som i Seat Mii Electric. Bildene og målene på denne siden er fra en Seat Mii Electric.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
98 cm
Gulv lengde
46 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
87 cm
Åpning høyde
67 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
250 liter
Nyttelast
295 kg
Taklast
50 kg
Egenvekt uten fører
1160 kg
Tillatt totalvekt
1530 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?