Familie

Skoda Enyaq Coupé RS

Skoda Enyaq RS er coupé-versjonen av Skoda sin suksess Enyaq iV. Den største forskjellen er en skrånende taklinje som i følge Skoda kan gi så mye som 10-15 kilometer mer rekkevidde.

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2022

Skoda Enyaq Coupé RS ved El Prix vinter 2023 (Foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Enyaq RS har som sin forgjenger en maksimal batterikapasitet på 82 kWt og en rekkevidde på 510 km (WLTP). Modellen har firehjulstrekk og er bygget på samme MEB-plattform som VW ID.5 GTX.

En av de største forskjellene fra iV80x er at RS kommer med tredjegenerasjons programvare og økt ladehastighet. Det største forskjellen på de to modellene er allikevel utseendet og om du foretrekker estetikken til SUV-formatet eller Coupé-formatet.

Fordeler

  • God bagasjeplass

Ulemper

  • Dårlig benplass foran med stor bilstol bak

  • Litt lav nyttelast

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2022

Skoda Enyaq Coupé RS 80X 2023

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
36 min
Maks effekt
135 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
35 min (-1min)
Maks effekt
177 kW (+31.1%)
Ladeeffekt (kW) sommer (9-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Skoda Enyaq Coupe RS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 36 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Enyaq Coupe RS lader med er oppgitt å være 135 kW.

Under sommertesten brukte vi 35 minutter og 57 sekunder på å lade fra 9 til 80%. Da hadde vi mottatt 60 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 177 kW ved 19%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 98 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

77 kWh

Pris for testbil

682 073 kr

Rekkevidde (WLTP)

510 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Skoda Enyaq Coupé RS oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

98 cm

Høyde opp til setekant

61 cm

Åpning bredde

97 cm

Åpning høyde

80 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

570 liter

Nyttelast

485 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2180 kg

Tillatt totalvekt

2740 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1200 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller