Subaru Solterra
Subaru sin første elbil har fått navnet Solterra og er en helektrisk SUV. Ifølge Subaru er Solterra en allværsbil som er perfekt for aktive nordmenn.
El Prix sommer 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Solterra er utviklet gjennom samarbeidsprosjektet e-TNGA/e-Subaru Global platform og bilen er dermed basert på samme plattform som søstermodell Toyota bZ4X. Modellen opprettholder de sterke tradisjonene hos Subaru og kommer selvfølgelig med firehjulstrekk, samtidig som det kommer en variant med forhjulstrekk.
Modellen har en rekkevidde på 460-530 km (WLTP) alt ettersom hvilken variant som velges. Subaru Solterra er tilgjengelig for salg på Subaru sine hjemmesider.
Fordeler
Svært god bakkeklaring
God framkommelighet mtp. firhjulsdriftsystem
Ulemper
Høy vekt som gir litt dårlig rekkevidde
Har ikke varme i rattet
Lav tilhengervekt
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Subaru Solterra lader fra 9% til 80% på 32 minutter.
Subaru Solterra
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under sommerens test brukte vi 32 minutter og 43 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44,7 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 148 kW.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Sport Utility Vehicle
Pris for testbil
544 150 kr
Rekkevidde (WLTP)
416 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 452 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Subaru Solterra oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
87 cm
Gulv lengde
97 cm
Høyde opp til setekant
50 cm
Åpning bredde
105 cm
Åpning høyde
76 cm
Om testbilen
Chassis
Sport Utility Vehicle
Bagasjerom bak
452 liter
Nyttelast
440 kg
Taklast
80 kg
Egenvekt uten fører
2035 kg
Tillatt totalvekt
2550 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
88% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
79% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 91% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?