Mellomklasse

Subaru Solterra

Subaru sin første elbil har fått navnet Solterra og er en helektrisk SUV. Ifølge Subaru er Solterra en allværsbil som er perfekt for aktive nordmenn.

El Prix sommer 2023

Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Solterra er utviklet gjennom samarbeidsprosjektet e-TNGA/e-Subaru Global platform og bilen er dermed basert på samme plattform som søstermodell Toyota bZ4X. Modellen opprettholder de sterke tradisjonene hos Subaru og kommer selvfølgelig med firehjulstrekk, samtidig som det kommer en variant med forhjulstrekk.

Modellen har en rekkevidde på 460-530 km (WLTP) alt ettersom hvilken variant som velges. Subaru Solterra er tilgjengelig for salg på Subaru sine hjemmesider.

Fordeler

  • Svært god bakkeklaring

  • God framkommelighet mtp. firhjulsdriftsystem

Ulemper

  • Høy vekt som gir litt dårlig rekkevidde

  • Har ikke varme i rattet

  • Lav tilhengervekt

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Subaru Solterra lader fra 9% til 80% på 32 minutter.

el prix Sommer 2023

Subaru Solterra

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
148 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
32 min (+2min)
Maks effekt
148 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Under sommerens test brukte vi 32 minutter og 43 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44,7 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 148 kW.

Om testbilen

Utstyrsnivå

Ja

Chassis

Sport Utility Vehicle

Pris for testbil

544 150 kr

Rekkevidde (WLTP)

416 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i Subaru Solterra i centimeter.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet i cm.

Fysiske mål

Gulv bredde

129 cm

Gulv lengde

97 cm

Høyde opp til setekant

50 cm

Åpning bredde

105 cm

Åpning høyde

76 cm

Om testbilen

Chassis

Sport Utility Vehicle

Bagasjerom bak

452 liter

Nyttelast

440 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

2035 kg

Tillatt totalvekt

2550 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

750 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

88% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

79% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 91% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller