Tesla Model 3
Model 3 er Teslas storsatsning mot massene og deres forsøk på en bil for folk flest. Startprisen ligger på 360.000-550.000 alt ettersom hvilken rekkevidde man ønsker.
El Prix vinter 2022
El Prix vinter 2021
El Prix sommer 2021
El Prix vinter 2020
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Model 3 er er designet minimalistisk og all betjening av funksjoner foregår via den store skjermen til høyre for dashbordet. Prisen og størrelsen har gjort denne modellen til en favoritt her i Norge og modellen er blitt en kjenning på norske veier.
Fordeler
Suveren sikt pga. lavt instrumentpanel og stor frontrute
Gode seter foran og utmerket fjæring
En bil i den lavere prisklassen. Mye bil og rekkevidde for pengene
Lavest forbruk i klassen
Ulemper
Litt mye dekkstøy
Skjermen krever tilvenning
Upraktisk plass for voksne i baksetet
Upraktiske dørhåndtak, som først krever et trykk, så et grep
Smal åpning på bagasjerom og høy terskel
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Tesla Model 3 Long Range ladet til 82 prosent på 35 minutter i vår ladetest om sommeren.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Pris for testbil
484 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
560 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Model 3 lader på CCS-kontakt. Den kan lades enten på Tesla Supercharger-nettverk eller hos øvrige ladeopertører som tilby lading med CCS. Model 3 skal lade med inntil 250 kW, i følge produsenten. Tesla oppgir ikke hvor lang tid det skal ta å lade til 80 prosent.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under vinterens test brukte vi 29 minutter og 54 sekunder på å lade fra 10 til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 181kW.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Pris for testbil
449 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
612 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Tesla Model 3 LR lader fra 10 til 80 prosent på drøye 32 minutter på sommeren.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under sommerens test brukte vi 32 minutter og 30 sekunder på å lade fra 10 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 56 kW. Bilen ble ladet på Vestby Supercharger (V3), og forhåndsvarming ble stilt inn før avreise. Tross dette fikk vi maks 230 kW. Model 3 holder også ladekurven høy lengre sammenlignet med andre merker.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Pris for testbil
449 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
612 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Tesla Model 3 SR lader fra 9 til 80 prosent på drøye 24 minutter på sommeren. På vinteren lader bilen fra 4 til 80 prosent på 26 minutter.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
I vinterens test ladet vi på Kløfta V3 Supercharger. Vi brukte 26 minutter og 11 sekunder på å lade fra 4 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 43 kWt.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Pris for testbil
349 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
448 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Tesla Model 3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Tesla Model 3 Long Range ladet fra 10 til 80 prosent på 33 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
75 kWh
Pris for testbil
533 626 kr
Rekkevidde (WLTP)
629 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
Tesla Model 3 RWD
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Tesla Model 3 ladet fra 10 til 80 prosent på 27 minutter og 56 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Sedan
Pris for testbil
355 600 kr
Rekkevidde (WLTP)
513 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
13.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 594 liter
- Bagasjerom foran: 88 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Tesla Model 3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
94 cm
Gulv lengde
107 cm
Høyde opp til setekant
45 cm
Åpning bredde
100 cm
Åpning høyde
52 cm
Frunk bredde
72 cm
Frunk høyde
25 cm
Frunk lengde
35 cm
Om testbilen
Chassis
Sedan
Bagasjerom bak
594 liter
Nyttelast
313 kg
Egenvekt uten fører
1844 kg
Tillatt totalvekt
2232 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)
5/5
Voksne
96% beskyttelse i kollisjon
Barn
86% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
74% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 94% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?