Toyota bZ4X
Toyota sin første elbil har navnet bZ4X og er en helelektrisk SUV.
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2024
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
bZ4X er utviklet gjennom samarbeidsprosjektet e-TNGA/e-Subaru Global platform og bilen er dermed basert på samme plattform som søstermodell Subaru Solterra. Modellen leveres med firehjulstrekk, samtidig som det kommer en variant med forhjulstrekk.
Rekkevidden er oppgitt til å være 450 km (WLTP) og bilen er utstyrt med AWD x-mode som optimaliserer fordelingen av motorkraft til de ulike hjulene. Modellen er tilgjengelig for bestilling og nå vil tiden vise hvordan den gjør det i det allerede konkurransefylte crossover-SUV segmentet.
77
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Toyota bZ4X AWD ladet fra 8 til 80 prosent på 31 minutter og 20 sekunder.
Merk at ladetesten er gjennomført på bZ4X AWD, men den lader identisk med 2WD.
Toyota bZ4X AWD
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Toyota BZ4X lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 30 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 150kW.
Under sommerens test brukte vi 31 minutter og 20 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 48,6 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 148 kW.
Merk at ladetesten er gjennomført på bZ4X AWD, men den lader identisk med 2WD.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
515 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
459 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Toyota bZ4X
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Toyota bZ4X ladet fra 10 til 80 prosent på 38 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
494 700 kr
Rekkevidde (WLTP)
460 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 452 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Toyota bZ4X oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
96 cm
Høyde opp til setekant
50 cm
Åpning bredde
105 cm
Åpning høyde
75 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
452 liter
Nyttelast
495 kg
Egenvekt uten fører
1895 kg
Tillatt totalvekt
2465 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
88% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
79% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 91% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?