Volkswagen e-up!
VW e-up! er en av de rimeligste elbilene du kan kjøpe i Norge og samtidig en av de aller minste. Utseendet bedrar ikke og bilen er med andre ord ikke en langtraver.
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Prisen og elbilfordelene gjør at denne bilen kan gi deg et svært rimelig bilhold. Forutsetningen er at du ikke har veldig stort behov for plass.
Bilen er relativt liten, har plass til fire og et bagasjerom på 250 liter. Det er det samme som på BMW i3. Det positive med dette er at e-UP egner seg godt i by og er lett å parkere i trange P-hus.
Batteriet er blitt oppgradert til et 36,8 kWh batteri i 2020-modellen og dermed ligger rekkevidden på 260 km i følge WLTP-skalaen. Forbrukerrådet har kåret elbil-garantien til VW til Norges beste.
Fordeler
Oversiktlig og lettkjørt i byen
Stabil og støysvak på landevei
Enkel og minimalistisk betjening
Ulemper
Begrenset bakseteplass
Har ikke autobrems
Begrenset ladehastighet
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
72
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Produsenten oppgir at e-up! skal bruke 60 min på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.
Volkswagen e-up!
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 62 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade 8 til 79 prosent.
Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder e-UP. På vinteren bærer den preg av å slite med å bli driftsvarm og komme seg opp i effekt. I vinter var vi aldri i nærheten av 40 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
215 600 kr
Rekkevidde (WLTP)
251 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Produsenten oppgir at e-up! skal bruke 60 min på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.
Volkswagen e-up!
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 62 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade 8 til 79 prosent.
Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder e-UP. På vinteren bærer den preg av å slite med å bli driftsvarm og komme seg opp i effekt. I vinter var vi aldri i nærheten av 40 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
215 600 kr
Rekkevidde (WLTP)
251 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 250 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen e-Up! oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Bagasjerommet i Volkswagen e-Up! er likt som i Seat Mii Electric. Bildene og målene på denne siden er fra en Seat Mii Electric.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
98 cm
Gulv lengde
46 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
87 cm
Åpning høyde
67 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
250 liter
Nyttelast
295 kg
Taklast
50 kg
Egenvekt uten fører
1160 kg
Tillatt totalvekt
1530 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?