Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 er den tredje ID'en i rekka og det er en kupé bygget på MEB-plattformen. ID.5 kommer med bakhjulsdrift mens GTX-versjonen kommer med firehjulstrekk.
El Prix sommer 2022
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Volkswagen ID.5 GTX oppgis å ha en rekkevidde på 487 km (WLTP) og batterikapasiteten er på 77 kWt netto. Modellen er det VW selv kaller en SUV-coupé, forøvrig er det bare størrelsen og utformingen som skiller bilen fra den litt større forgjengeren ID.4 GTX.
ID.5 GTX er en moderne bil som kan skilte med innovativ lysteknologi og "over the air" internett-tilkobling. Bilen er allerede tilgjengelig for bestilling og har vært å se på norske veier siden sommeren 2022.
Fordeler
Solid benplass, både foran og bak
Føles stabil og trygg, og er ganske leken
Ulemper
Dyrere enn ID.4, og mindre praktisk
Litt mer dekkstøy enn de beste
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Volkswagen ID.5 GTX lader med CCS-kontakt, og skal bruke 36 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten ID.5 GTX lader med er oppgitt å være 135 kW.
Volkswagen ID.5 GTX
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 35 minutter og 40 sekunder på å lade fra 9 til 80%. Da hadde vi mottatt 58 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 148 kW ved 10%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 98 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
82 kWh
Pris for testbil
473 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
473 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen ID.5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
- Bagasjerom bak: 549 liter
- Bagasjerom foran: Nei
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Plass til barnevogn
Under familiebiltesten vinteren 2023 testet vi hvor god plass Volkswagen ID.5 har til en relativt stor barnevogn i bagasjerommet.
ID.5 får greit plass til barnevogna i bagasjerommet, men ikke så veldig mye mer.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
93 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
100 cm
Åpning høyde
67 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
549 liter
Nyttelast
508 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2167 kg
Tillatt totalvekt
2750 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1200 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?