Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Familie

Volkswagen ID.5 GTX

Volkswagen ID.5 er den tredje ID'en i rekka og det er en kupé bygget på MEB-plattformen. ID.5 kommer med bakhjulsdrift mens GTX-versjonen kommer med firehjulstrekk.

El Prix sommer 2022

Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Volkswagen ID.5 GTX oppgis å ha en rekkevidde på 487 km (WLTP) og batterikapasiteten er på 77 kWt netto. Modellen er det VW selv kaller en SUV-coupé, forøvrig er det bare størrelsen og utformingen som skiller bilen fra den litt større forgjengeren ID.4 GTX.

ID.5 GTX er en moderne bil som kan skilte med innovativ lysteknologi og "over the air" internett-tilkobling. Bilen er allerede tilgjengelig for bestilling og har vært å se på norske veier siden sommeren 2022.

Fordeler

  • Solid benplass, både foran og bak

  • Føles stabil og trygg, og er ganske leken

Ulemper

  • Dyrere enn ID.4, og mindre praktisk

  • Litt mer dekkstøy enn de beste

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Volkswagen ID.5 GTX lader med CCS-kontakt, og skal bruke 36 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten ID.5 GTX lader med er oppgitt å være 135 kW.

el prix Sommer 2022

Volkswagen ID.5 GTX

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
35 min
Maks effekt
135 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
36 min (+1min)
Maks effekt
148 kW (+9.6%)
Ladeeffekt (kW) sommer (9-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommertesten brukte vi 35 minutter og 40 sekunder på å lade fra 9 til 80%. Da hadde vi mottatt 58 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 148 kW ved 10%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 98 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

82 kWh

Pris for testbil

473 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

473 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.7 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen ID.5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

  • Bagasjerom bak: 549 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Plass til barnevogn

Under familiebiltesten vinteren 2023 testet vi hvor god plass Volkswagen ID.5 har til en relativt stor barnevogn i bagasjerommet.

ID.5 får greit plass til barnevogna i bagasjerommet, men ikke så veldig mye mer.

Fysiske mål på bilder

Målene på bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

93 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

100 cm

Åpning høyde

67 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

549 liter

Nyttelast

508 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2167 kg

Tillatt totalvekt

2750 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1200 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller