Volvo EX90
Volvo XC90 har lenge vært en populær bil i Norge og nå er den svenske bilprodusenten på markedet med en elektrisk sjuseter, nemlig Volvo EX90.
El Prix sommer 2025
Om testbilen
Pris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
EX90 blir en flaggskipmodell for Volvo og er den helelektriske søsteren til suksesshistorien XC90. Denne modellen blir promotert som Volvos sikreste bil noensinne (!) og er basert på SPA2-plattformen, samme som kommende Polestar 3.
EX90 er over 5 meter lang og har plass til tre seterader og sju sitteplasser. Den bakerste seteraden er elektrisk nedfellbar og har dermed et bagasjerom på 310 liter eller 655 liter - alt ettersom om den tredje seteraden er i bruk.
Modellen har en batterikapasitet på 107 kWt og en estimert rekkevidde på 580-585 kilometer. Maksimal ladekapasitet på 250 kW gjør det mulig å lade batteriet på litt over en halvtimes tid. Lydanlegg fra Bose, panoramatak og massasjeseter er blant funksjonene som gir denne modellen det lille ekstra.
Bilen forventes ikke på norske veier før i 2024, men spås å ende som en meget populær bil her til lands.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Volvo EX90 E100 408hk Ultra AWD 2025
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Volvo EX90 E100 408hk Ultra AWD 2025 ladet fra 10 til 80 prosent på 31 minutter og 31 sekunder under sommertesten 2025.
Om testbilen
Pris
1 085 940 kr
Chassis
SUV
Rekkevidde (WLTP)
609 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
111 kWh
Netto batteripakke
107 kWh
Maksimal ladeeffekt
250 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak med alle setene oppe: 310 liter
- Bagasjerom bak med bakerste seterad nede: 655 liter
- Bagasjerom foran: 34 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Volvo EX90 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
114 cm
Gulv lengde
124 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
106 cm
Åpning høyde
77 cm
Frunk bredde
32 cm
Frunk høyde
18 cm
Frunk lengde
39 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
310 liter
Nyttelast
522 kg
Taklast
100 kg
Egenvekt uten fører
2793 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
2200 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Hvordan var innholdet på denne siden?