Volvo EX90

Volvo XC90 har lenge vært en populær bil i Norge og nå er den svenske bilprodusenten på markedet med en elektrisk sjuseter, nemlig Volvo EX90.

El Prix sommer 2025

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Ladeeffekt

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Ingen hengerfeste

EX90 blir en flaggskipmodell for Volvo og er den helelektriske søsteren til suksesshistorien XC90. Denne modellen blir promotert som Volvos sikreste bil noensinne(!!) og er basert på SPA2-plattformen, samme som kommende Polestar 3.

EX90 er over 5 meter lang og har plass til tre seterader og sju sitteplasser. Den bakerste seteraden er elektrisk nedfellbar og har dermed et bagasjerom på 310 liter eller 655 liter - alt ettersom om den tredje seteraden er i bruk.

Modellen har en batterikapasitet på 107 kWt og en estimert rekkevidde på 580-585 kilometer. Maksimal ladekapasitet på 250 kW gjør det mulig å lade batteriet på litt over en halvtimes tid. Lydanlegg fra Bose, panoramatak og massasjeseter er blant funksjonene som gir denne modellen det lille ekstra.

Bilen forventes ikke på norske veier før i 2024, men spås å ende som en meget populær bil her til lands.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Om testbilen

Pris for testbil

1 085 940 kr

Chassis

SUV

Rekkevidde (WLTP)

600 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

111 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller