Familie

Volvo XC40

Volvo XC40 var det svenske bilmerkets første modell ut på det elektriske markedet. XC40 er en SUV med firehjulstrekk og mulighet for tilhengerfeste.

El Prix vinter 2021

El Prix sommer 2021

Testet av

Volvo XC40 Recharge 2021 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

XC40 er bygd på samme drivlinje som Polestar 2 og det er dermed bare utseendet som skiller dem. Der Polestar har en litt mer sportslig framtoning så ligger Volvo nærmere det moderne Volvo-utseendet. Bilen har en batterikapasitet på 75 kWt og en rekkevidde på 418 km etter WLTP-standarden.

Med en maksimal motoreffekt på 300 kW og et dreiemoment på opp til 660 nm er det mer enn nok kraft i denne bilen for de som ønsker en SUV med litt ekstra under panseret.

Fordeler

  • Gode seter og bra oversikt foran

  • En av de raskeste på markedet. Meget god akselerasjon

Ulemper

  • Litt lav og mørkt for barn bak

  • Knekken på vinduet gir dårligere bakoversikt

  • Litt gammeldags uttrykk på interiøret

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

80

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

XC40 Recharge lader med CCS-kontakt, og skal bruke 40 minutter på å lade fra til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten XC40 Recharge lader med er oppgitt å være 150 kW.

el prix Sommer 2021

Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2021

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
40 min
Maks effekt
150 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
38 min (-2min)
Maks effekt
151 kW (+0.7%)
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

I sommerens test brukte vi 38 minutter og 48 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 62,5 kWt. I sommerens test oppnådde vi raskt 150 kW. Ladekurven Recharge holder seg over 100 kW frem til ved 55 prosent, da faller effekten. Vi avsluttet med 53 kW ved 80 prosent.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

520 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

417 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

24 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Volvo XC40 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

  • Bagasjerom bak: 419 liter
  • Bagasjerom foran: 31 liter

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene på bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

91 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

92 cm

Åpning høyde

63 cm

Frunk bredde

78 cm

Frunk høyde

20 cm

Frunk lengde

32 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

419 liter

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2150 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2018)

5/5

Voksne

97% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

71% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 76% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller