Mellomklasse

XPeng G3

XPeng er et kinesisk merke som inntok Norge i 2020 med den mellomstore SUV'en G3. G3 har en rekkevidde på 450 km (WLTP) og en batterikapasitet på 66 kWh.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2021

Testet av

Blå XPeng G3 2021 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

XPeng er tydelig inspirert av Tesla og har tatt i bruk flere av de åpne patentene til elbilgiganten. G3 har ikke den samme motorkraften som en Tesla, men med en rekkevidde på 450 km etter WLTP-standarden er den en konkurransedyktig mellomstor SUV i Norge.

Med stor skjerm i midtkonsollen og teknologiske finesser som autopilot og autoparkering er det tydelig at XPeng ønsker å slå seg inn som et toppmoderne valg av elbil, også i Europa. G3 er tilgjengelig for bestilling i Norge og har vært å se på norske veier siden 2020.

Fordeler

  • Presis og forutsigbar under normal kjøring

  • Behagelig og retningsstabil på landevei

  • Varme i baksetene

Ulemper

  • Mangler bakrutevisker

  • Høyere støynivå enn konkurrentene

  • Kamera på taket er mer gimmick enn nytte

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

67

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

XPeng G3 lader med Chademo, og skal lade med maks 50 kW. XPeng reklamerer med at G3 bruker 43 minutter på 30-80%.

el prix Vinter 2021

XPeng G3 Smart 2020

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
43 min
Maks effekt
50 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
57 min (+14min)
Maks effekt
51 kW (+2%)
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under vinterens test brukte vi 57 minutter og på å lade fra 10-80 %. Høyeste effekt vi målte var 51 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

358 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

450 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

14.7 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller