XPeng G3
XPeng er et kinesisk merke som inntok Norge i 2020 med den mellomstore SUV'en G3. G3 har en rekkevidde på 450 km (WLTP) og en batterikapasitet på 66 kWh.
El Prix vinter 2021
El Prix sommer 2020
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
XPeng er tydelig inspirert av Tesla og har tatt i bruk flere av de åpne patentene til elbilgiganten. G3 har ikke den samme motorkraften som en Tesla, men med en rekkevidde på 450 km etter WLTP-standarden er den en konkurransedyktig mellomstor SUV i Norge.
Med stor skjerm i midtkonsollen og teknologiske finesser som autopilot og autoparkering er det tydelig at XPeng ønsker å slå seg inn som et toppmoderne valg av elbil, også i Europa. G3 er tilgjengelig for bestilling i Norge og har vært å se på norske veier siden 2020.
Fordeler
Presis og forutsigbar under normal kjøring
Behagelig og retningsstabil på landevei
Varme i baksetene
Ulemper
Mangler bakrutevisker
Høyere støynivå enn konkurrentene
Kamera på taket er mer gimmick enn nytte
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
67
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
XPeng G3 lader med Chademo, og skal lade med maks 50 kW. XPeng reklamerer med at G3 bruker 43 minutter på 30-80%.
XPeng G3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under vinterens test brukte vi 57 minutter og på å lade fra 10-80 %. Høyeste effekt vi målte var 51 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
358 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
450 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
XPeng G3 lader med Chademo, og skal lade med maks 50 kW. XPeng reklamerer med at G3 bruker 43 minutter på 30-80%.
XPeng G3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
I sommerens test brukte vi 55 minutter og 38 sekunder på å lade fra 9 til 80%. Da hadde vi mottatt 45,18 kWt. G3 bygger seg opp i effekt og avslutter faktisk med høyeste effekt. Vi registrerte altså 50 kW mellom 60 og 75 %.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
358 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
450 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?