Kort fortalt:
- Føreren er ansvarlig for å sikre lasten på tilhenger, i bil eller på biltak.
- Bruk jekkestropper i god stand, og riktig metode for å surre lasten.
- Sørg for at du har riktig førerkort for «vogntoget». Altså bil og tilhenger tilsammen.
Lastsikring av tilhenger
Mange vil ha tilhengerfeste på bilen og mulighet for takstativ eller skiboks. Mange bruker det også flittig, men ikke alle sikrer lasten tilstrekkelig. Ved en bråstopp øker vekten på lasten 14 ganger i 60 kilometer i timen og 24 ganger i 80 kilometer. På bakgrunn av dette vil det være helt avgjørende å sikre lasten skikkelig, uavhengig om den er på taket eller på tilhengeren.
I tilhengerens vognkort står det oppgitt tillatt totalvekt. I tillegg må du huske på hvor tung tilhenger bilen kan trekke og at den samlede tillatte totalvekten på bil og tilhenger ikke overstiger hva du har førerkort for. For å finne ut hva du lovlig kan kjøre må du legge sammen angitt tillatt totalvekt for bil og tilhenger, eller benytte deg av tilhengerkalkulatoren til Statens vegvesen. Det er alltid den tillatte totalvekten som er retningsgivende.
Utover vektbegrensinger på førerkort, tilhenger og bil er lastsikring det viktigste.
«– Settes trafikksikkerheten i fare vurderer vi førerkortbeslag og anmeldelse. Vi kan også gi bruksforbud etter vegtrafikklovens paragraf 36.
Kjetil Midtkandal i Utrykningspolitiet
Ved en bråstopp eller kollisjon vil usikret eller ikke tilstrekkelig sikret last få enorm kraft forover. Noen lastestropper på tvers vil ikke være tilstrekkelig. Lasten vil da kunne forskyve seg både fremover og bakover. Sitter lasten godt i sideretning, men ikke er tilstrekkelig sikret i forkant og bakkant, kan den forskyve seg med så stor kraft at den ødelegger både bil og tilhenger, eller i værste fall havne ut i trafikken.
FoU-rapport: Sikring av last i varerom og på tilhengere for kjøretøy under 3500 kg
I denne artikkelen har vi brukt informasjon fra en FoU-rapport utarbeidet av Nord universitet i 2018. Her er forskjellige metoder beskrevet, og metodene er også testet under kontrollerte forhold.
Rapporten slår også fast at lover og forskrifter beskriver godt hva som kreves av lastsikring for tyngre kjøretøyer og profesjonelle, men at kravene er dårligere beskrevet for lettere kjøretøyer og «hverdagstransporten». Også kunnskapsnivået blant folk flest er lavt. 60 prosent av de spurte i en undersøkelse vet hvor stor henger de kan kjøre med sitt førerkort og sin bil med henger. 34 prosent har følt usikkerhet omkring egen eller andres manglende sikring av last og 37 prosent synes kravene til sikring av last er enkle å bruke i teori og praksis.
Hvordan bruke jekkestropp?
Det enkleste er å kjøpe lastestropper med en jekk som strammer stroppen. Kontroller at stroppene er godkjent med blå merkelapp og at verdien LC (lashing capacity) angir det som er relevant for deg. Denne verdien angir lastekapasitet og bruddstyrke.
Har du stropper fra før, sjekk at de ikke er utslitt eller skadet. En ødelagt stropp skal byttes ut med en ny.
Stropper med bruddstyrke på 500 til 2000 kilo er anbefalt. Husk også at selve festet til stroppen på tilhengeren eller inni bilen har sin begrensing. Bruker du er kraftig stropp med solid jekk og drar hardt til kan rett og slett surrefestet ryke når du strammer til. Stroppen og surrefestet bør altså ha sammenfallende bruddstyrke. Ulempen er at det er svært få produsenter av tilhengere og biler som oppgir hvor mye festene tåler.
Ikke surr stroppene rundt lastelemmene eller karmene på hengeren. Hekter du stroppen på utsiden av hengeren, drar den over lasten og strammer til, kan du bøye og skade karmene.
Tips til lastsikringsmetoder:
- Den enkleste måten å sikre lasten er såkalt overfallssurring. Jekken går fra den ene siden av tilhengeren, over lasten og ned på den andre.
- Skal lasten sikres mot å skli framover ved bråbrems, kan man bruke grimesurring. Stroppen blir som en grime på en hest, og festes i gulvet på hengeren, opp på lasten med maksimalt 45 graders vinkel, rundt forsiden og ned på den andre siden i gulvet. Grimesurring forutsetter at stroppen får feste i lasten på forsiden og ikke sklir ned. En transportpall/ europall på høykant foran lasten gir skikkelig feste for stroppen og vil motvirke bevegelse framover.
- Lastestroppene kan også festes som en loop rundt lasten, for eksempel en stabel med planker. Styrken på surringen svekkes om loopen også skal bunte sammen lasten, og strammingen blir gjerne hardest på den ene siden av lasten med mindre man bruker en jekk på hver side.
- Direkte surring betyr at man fester stropper i lasten og ned i tilhengeren. På maskinelt utstyr er det gode muligheter for å feste stroppen i selve maskinen. Vinkelen på surringen må være mellom 30 og 60 grader. Med for eksempel fire festepunkter er lasten sikret mot å både skli og velte.
Hva med hageavfallet?
Hageavfall er ikke nødvendigvis veldig tungt, men det er likefullt last som skal sikres. Du skal ikke kjøre verken fort eller langt før greiner og kvister flyr av gårde og kanskje treffer fotgjengere eller andre biler. Pass på at lasten ikke stikker ut, spesielt i sideretning. Last det tyngste avfallet i bunnen av hengeren.
Bruk jekkestropper til å surre lasten. Får du tak i festekrokene på hengergulvet klemmes lasten sammen oppi hengeren bedre enn om du fester stroppene på utsiden av hengeren. Gjør gjerne klar stroppene før du fyller hengeren.
Småkvist kan fort forsvinne av lasten selv om du har festet med stropper. Du kan bruke en presenning til å pakke inn lasten. Husk at presenningen også må festes skikkelig. Den kan eventuelt legges oppå avfallet før stroppene surrer sammen alt.
Hvis du skal frakte hageavfall og ikke har tilhenger selv, sørg for å leie en henger med høye vegger. Da er det lettere å holde lasten på plass.
Manglende sikring av last
Last som er dårlig sikret eller har feil vektfordeling er noe av det vanligste utrykningspolitiet ser på tilhengere langs veien. Du kan miste førerkortet hvis lasten er farlig og usikret. Her er politiets tips:
Rask hjelp med NAF Veihjelp
Vær trygg på å få raskest mulig veihjelp med vårt store nettverk av bilbergere i Norge og hele Europa. Som medlem med veihjelp får du hjelp uansett årsak og det er 0 kroner i egenandel.
Ekspertenes sjekkliste for tilhenger
Edvard Taarnes i Taarnes Lastsikring har konkrete tips til bilførere som skal trekke tilhenger: