Sommerdekktest 2025 (SUV): Klarer spesialdekkene å konkurrere med premiumdekk?
I årets test har vi sammenlignet to merkespesifikke dekk med anerkjente premiumdekk. Resultatene avdekker store forskjeller, og én ting er klart: Spesialdekkene leverer ikke som forventet.
Foto: Fredrik Diits Vikström8 sommerdekk er testet
NAF-magasinet Motor har sammen med det svenske magasinet Vi Bilägare testet 8 sommerdekk i årets store sommerdekktest.
Mange elbiler kommer med spesialtilpassede dekk fra fabrikk, men hvor godt presterer disse dekkene sammenlignet med premiumdekk? I årets test har vi rettet spesielt fokus mot dekkdimensjonen 235/55 R18 - en populær størrelse som brukes på mange SUV-er.
Blant de testede dekkene finner vi premiumdekk fra anerkjente produsenter som Goodyear, Michelin, Nokian og Continental, samt to spesialutviklede dekk for Volvo og Volkswagen.
Les hele saken som NAF-medlem
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Årets test ble gjennomført på det nye Nokian Ring-anlegget et lite stykke utenfor Madrid sist høst.
Dekkenes barmarkegenskaper ble testet på både våt og tørr asfalt.
Her testes alt fra bremselengde til styrerespons, veifølelse, stabilitet og unnamanøver.
Slik scorer sommerdekkene
Nedenfor viser en poengoversikt over dekkene som ble testet. Ved å trykke på lenkene kan du lese mer om hver enkelt omtale og alle detaljene i samtlige deltester.
- 86 poeng – Michelin Pilot Sport 4 SUV
- 86 poeng – Nokian Hakka Black 3 SilentDrive
- 82 poeng – Pirelli Scorpion
- 75 poeng – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
- 72 poeng – Continental PremiumContact 7
- 61 poeng – Volvo-dekk
- 55 poeng – Volkswagen-dekk
- 54 poeng – Hifly Vigorous HP801
Slik testet vi:
Testen ble gjennomført i løpet av en uke i begynnelsen av november 2024 på en det nye Nokian-Ring testbanen utenfor Madrid i Spania.
For å gi et solid beslutningsgrunnlag er alle dekkene testet under identiske forhold. Testen er gjennomført på både vått og tørt underlag.
Alle tester begynner og slutter med kjøring av et referansedekk, som også kjøres mellom omgangene med testdekkene om nødvendig. Alle resultater blir deretter justert mot hvordan ytelsen til referansedekket påvirkes av vær- og temperaturendringer.
Alle testfaser ble utført med Kia EV6 som testbil, mens vannplaning og forbruk ble målt med Tesla Model Y.
Spesialdekkene gir svekket sikkerhet
Testresultatene avdekker store forskjeller i kvalitet og viser at de fabrikkmonterte spesialdekkene skuffer på avgjørende sikkerhetsegenskaper.
Spesialdekkene fra Volvo og Volkswagen presterte merkbart dårligere på vått underlag, sammenliknet med premiumdekkene i testen. De hadde lengre bremselengder, dårligere grep og større risiko for vannplaning – egenskaper som er kritiske for trygg kjøring på norske veier.
Få rabatt på dekk, felger og dekkhotell
Som NAF-medlem får du de beste betingelsene på dekk, felger og dekkhotell hos BestDrive. Rabatten gjelder en rekke kjente dekkmerker.
De beste sommerdekkene til SUV-en
Testen ble utført med en Kia EV6, en bilmodell der ingen av de store dekkprodusentene anbefaler spesialdekk, noe som ytterligere understreker at vanlige premiumdekk ofte er et bedre valg.
Dekkene fra Michelin og Nokian fikk rekordhøy totalscore i testen og leverte overlegne kjøreegenskaper på både vått og tørt underlag. Til tross for at de oppnådde samme totalscore, vektlegges sikkerhet høyere enn komfort, noe som dermed sikrer Michelin-dekket testseieren. Dette er er det samme dekket som ble kåret til testvinner i vår forrige test av sommerdekk til SUV-er. Da med en dieselbil.
Velg allsidige kvalitetsdekk
Konklusjonen fra testen er tydelig: Velg dekk som fungerer godt på ulike typer underlag, fremfor spesialdekk som kun er optimalisert for en bestemt bilmodell. Kvalitetsdekk gir kortere bremselengde, bedre kjørefølelse og høyere sikkerhet.
- Ta andre valg enn bilprodusenten og hopp over merkespesifikke dekk. Dekkene på plass én til fem i testen er virkelig gode, trygge og sikre, skriver Motor/Vi Bilägere.