NAF benytter informasjonskapsler (cookies) til trafikkmåling og for å kunne levere en bedre brukeropplevelse. I noen tilfeller deler vi denne informasjonen med samarbeidspartnerne våre, slik at du får mest mulig relevante tilbud og produkter. Du kan når som helst endre eller trekke samtykke til informasjonskapsler her
Merk deg dagene 22. til 28. september. Da får NAF-medlemmer ekstra gode rabatter på vinterdekk hos BestDrive, både når du bestiller på nett eller i butikk.
Allerede medlem?
Les hele saken som NAF-medlem
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Fire i tet – med ulike styrker
Blant de piggfrie vinterdekkene er det fire som skiller seg positivt ut: Continental, Goodyear, Nokian og Pirelli.
Alle fire anbefales, men de har ulike prioriteringer. Noen er best på is, andre på tørr asfalt.
For å finne dekket som best passer ditt behov, bør du se nøye på hvilke egenskaper de ulike dekkene scorer høyt på.
I årets test imponerer produsentene med hvordan de har klart å forbedre dekkenes svake sider. Det er fortsatt forskjeller i hva ulike produsenter prioriterer, men ulikhetene er mindre enn noen gang tidligere.
Konklusjonen i årets test er at dagens piggfrie vinterdekk holder et svært høyt nivå.
Testbane: Volvo XC60 ble brukt som testbil. Foto: Fredrik Diits Vikström
Ikke alle imponerer
Samtidig som flere produsenter leverer imponerende resultater, er det ikke alle dekkene i testen som kan anbefales.
Dekket fra Maxtrek er et budsjettalternativ, og resultatene viser det. Anbefalingen etter testen er å unngå dette dekket.
Det havnet på sisteplass eller nest siste plass i 10 av 13 tester, ofte med stor margin til konkurrentene.
I sving på is og asfalt sliter dekket stort, spesielt med sidegrep og kontroll. På bart underlag er styreresponsen nesten fraværende, og dekket er testens soleklare taper.
Is: Dekkene er testet på ulike underlag. Foto: Fredrik Diits Vikström
Piggdekk: Større forskjeller enn vanlig
I testen av piggdekk til store og tunge SUVer ble det avdekket større forskjeller enn vanlig. Mens flere av dekkene imponerer, er det ett av piggdekkene som nærmest ikke har grep på isen i det hele tatt.
Piggdekkene i testen kommer blant annet fra merker som Continental, Goodyear, Michelin, Nokian og Pirelli. De kjente produsentene utfordres av noen mer prisgunstige alternativer.
Hjulskift: Åtte piggdekk ble grundig testet. Foto: Fredrik Diits Vikström
Dekket til sørkoreanske Nexen ligner ved første øyekast på mønsteret til Michelins piggdekk – til halve prisen. Enda billigere er piggdekkene fra de kinesiske produsentene Goodride og Triangle.
Sistnevnte dekk skuffet stort på isen, med nærmest null grep.
Det kan være lett å la seg friste av budsjettalternativer når du skal velge dekk til en bil som allerede koster mye penger. Men husk at selv små feilvurderinger kan bli til kraftige avkjøringer når du kjører en tung SUV, så tenk deg om to ganger før du går for et billigere dekk-alternativ.
Banekjøring: Grepet på is testes i skumringen. Foto: Fredrik Diits Vikström