Disse elbilfordelene har sterkest støtte

Lave bompenger er den aller viktigste elbilfordelen for folk, viser en ny undersøkelse fra NAF. Dette er elbilfordelen som flest støtter opp om.


En Renault Zoe kjører gjennom en bomstasjon på Riksvei 4 Skillebekk.
Bompenger elbil. Foto: Kasper Frøjd / © NAF

Selv hver tredje bensin- og dieselbilist er enig i at elbilistene bør ha rabatterte priser i bomstasjonene.

I NAFs elbilmonitor, som nylig ble gjennomført av Norstat på vegne av NAF, støtter 43 prosent av alle bilister opp om rabatt på bompenger for elbilister.

- At tre av fire elbilister er positive til bompengerabatten er kanskje ikke så overraskende. Det overrasket oss mer at så mange som én av tre fossilbilister mener at elbilrabatten i bomstasjonene er viktig, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Like bak følger lave avgifter på kjøp av ny elbil, med en oppslutning på 42 prosent.

Men også lave kjøpsavgifter scorer høyt blant de som ikke har elbil i dag. I tillegg er det så mange som 37 prosent av dagens bensin- og dieselbilister som kunne tenkt seg en innbyttebonus når man går over til elbil.

- Folk er sensitive til endringer i avgiftene på biler, det har vi sett før. Derfor er det viktig at avgiftene på bil er forutsigbare. Vi har vært sterkt kritisk til den økningen som kom i bilavgiftene fra nyttår, hvor en ny vektavgift ble innført, sier Handagard.

Svakest ut av elbilfordelene kommer rabatterte ferjepriser og tilgang til kollektivfeltet.

Handagard mener at politikerne må være mer oppmerksomme på hvor viktig bompengerabatten for elbiler er for gjennomføringen av det grønne skiftet.

Må dekke tapte elbil-inntekter

Fra nyttår åpnet regjeringen for å øke bompengene for elbiler til opptil 70 prosent av ordinær takst. Til da var andelen på 50 prosent. Handagard mener regjeringen kunne valgt en annen vei på bompenger.

- Med en raskt voksende elbilpark går inntektene i bomringene ned. Regjeringens svar er å skru opp takstene. Vi i NAF mener det er feil vei å gå. Framfor å stadig skru opp takstene burde staten dekke det inntektstapet som følger med elbilene. Da kan satsene for elbilistene holdes nede, samtidig som man unngår å sende regninga videre til andre bilister, sier Ingunn Handagard.

Tabell: Andel respondenter med elbil og fossilbil som svarer at saken er én av tre viktige, politisk bestemte elbilfordeler

Publisert: 20. desember 2023

Sist oppdatert: 16. mai 2024

Nils Sødal,

Les også


Fant du det du lette etter?