Det ble sjokk-overskrifter da regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett for 2026. De vil nemlig øke hvor mye moms du betaler på elbiler.
I dag er det slik at du kun betaler moms på den den delen av kjøpesummen som overstiger 500 000 kroner. Nå vil regjeringen sette grensen til 300 000 kroner.
Vi er sterkt kritisk til endringen som regjeringen har foreslått. Nå skal partiene på Stortinget forhandle om regjeringens forslag til statsbudsjett. Derfor jobber vi nå tett opp mot politiske partier. Målet er å unngå at grensen senkes så raskt, og så mye.
Vanlige elbiler blir 50 000 kroner dyrere
Hvis forslaget blir vedtatt slik det er nå, vil mange elbiler bli om lag 50 000 kroner dyrere fra nyttår.
Derfor jobber vi i NAF mot forslaget. Vi mener det er for tidlig å endre momsgrensen for elbil, og at spranget som tas fra 500 000 til 300 000 kroner, er for stort.
Det er mulig å beholde dagens grense ut 2026, og deretter gradvis senke momsgrensen. Vi mener dette vil være den beste løsningen for å sikre at flere kan gå over til elbil.
Endret elbil-momsen i 2023
Fra 1. januar i 2023 ble momsgrensen for elbil endret. Det er over 500 000 kroner du betaler moms for. Dersom elbilen er billigere enn dette, betaler du ikke moms.
Svært mange vanlige familie-elbiler har derfor fått noe moms. Hvis grensen blir endret til 300 000 kroner, slik regjeringen har foreslått, får enda flere biler moms.
Også kjøpsavgift på elbil
I januar 2023 kom det også en ny vektavgift som også gjelder elbiler. Denne er formet slik at du betaler avgift på hver kilo bilen veier, med et fradrag på 500 kg for elbiler.
Avgiften utgjør mellom 20.000 og 30.000 kroner på en vanlig elbil.
I forslaget til statsbudsjett for 2026 vil regjeringen øke vektavgiften fra 12,44 til 12,71 kr/kg. Dette er en økning i tråd med prisvekst.
Vil innføre full moms på elbiler
I tillegg til å senke momsgrensen til 300 000 fra 1-januar 2026 vil regjeringen fjerne hele momsfordelen fra 2027.
Det vil bety at elbilene blir betydelig dyrere, når det blir 25 prosent moms på hele kjøpesummen.
Samtidig vil regjeringen også skru kraftig til i avgiftene på kjøp av nye biler med bensin- og dieselmotor, selv om det knapt selges slike biler i Norge nå.
Vi frykter at økte avgifter vil bremse bilsalget, og at moms på elbil fases inn for fort. Det kan også føre til at utslippene fra personbiler ikke går ned så mye som de kunne gjort. Det er fordi færre utslippsbiler vil erstattes av elbiler.
På bakgrunn av forskning fra Østli og Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt har NAF regnet ut at avgift tilsvarende full moms på elbil vil gi 270 000 færre elbiler på veiene enn uten slike avgifter. Derfor vil vi jobbe for at grensen for moms på elbil ikke senkes så lavt som til 300 000 kroner nå, og at hele avgiftsfordelen trappes ned mer langsomt enn det regjeringen foreslår.
Disse avgiftene gjelder når du kjøper bil
Mange vet ikke at det er tidspunktet du mottar bilen – ikke når du bestiller den - som bestemmer hvilke avgifter du betaler.
Les mer om rettighetene dine i denne saken: Hva gjør du om bilen du har bestilt blir dyrere enn ventet?
Sammen brøler vi høyt!
Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.