El Prix 2025:
Slik gikk det da vi testet lademonsteret Lotus
For å teste hvor godt Lotus Emeya egentlig kan lade, måtte vi få bygget vår egen ladestasjon.
Under vinterens El Prix var det knyttet ekstra stor spenning til hvordan Lotus Emeya kom til å prestere. I teorien skal bilen klare å lade med opp til 400 kW effekt og er en av de raskeste bilene til å lade på markedet.
Likevel oppgir Lotus 350 kW som makseffekt og ladetid 10 til 80 prosent som 18 minutter for Emeya. Det er det en veldig god grunn til.
Har vokst fra lade-infrastrukturen
Den enkle forklaringen er at Emeya kan lade med høyere makseffekt enn det de vanligste ladestasjonene klarer å levere, i hvert fall her til lands. Derfor oppgir Lotus makseffekten og ladetiden som bilen kan oppnå på de ladestasjonene som er tilgjengelige for folk flest.
Under vinterens ladetest, overgikk Emeya forventningene. Den ladet 10 til 80 på 16 minutter og 45 sekunder, noe som er godt under oppgitt ladetid.
Likevel var vi litt nysgjerrige. Hva om vi fant en ladestasjon som kunne gi enda litt mer futt?
En egen ladestasjon til oss
For å kunne oppnå maksimal ladeeffekt, trenger Lotus Emeya en ladestasjon som kan levere en strømstyrke på over 600 Ampere. Det er det ikke så mange av. Vi måtte faktisk ringe en venn.
Elywhere i Stokke var veldig behjelpelige med å sette opp en egen ladestasjon kun for vårt ladeeksperiment, på veldig kort varsel. Hvordan testen gikk, ser du i videoen i toppen av artikkelen.
Dessverre satte et par tekniske utfordringer stopper for at vi fikk satt en ny laderekord. Vi har heller ikke kunnet beregne ladetid fra 10 til 80 prosent. Men de tekniske utfordringene til tross, Emeya var oppe i en ladeeffekt på nesten 380 kW under eksperimentet. Det er den høyeste ladeeffekten vi har målt noen gang i våre tester.
Vil du vite mer om hvorfor noen biler ikke kan lade maksimalt på de vanligste ladestasjonene? Les mer her: Ladingen har nådd en grense
Spørsmål om lading av elbil?
NAF Ladeeksperten gir deg rådgivning på e-post og telefon om lading av elbil og ladbar hybrid hjemme.
Del 6: Slik gikk det da vi testet lademonsteret Lotus
For å teste hvor godt Lotus Emeya egentlig kan lade, måtte vi få bygget vår egen ladestasjon.
Del 1: Alt om El Prix vinteren 2025
Hvordan gikk det for de ferskeste elbilene på markedet under vinterens krevende forhold? Her finner du alle resultatene fra rekkevidde- og ladetesten.
Del 2: Slik taklet elbilene vinterværet
Ikke siden 2021 har det vært større sprik mellom beste og svakeste resultat. Vinterens rekkeviddetest ble en tøff prøvelse.
Del 3: Ladingen har nådd en grense
Utviklingen går med syvmilssteg, men nå dukker problemene opp. Hva er det som skjer?
Del 4: 17 nye elbiler i test – her er de beste familiebilene
Er dere på jakt etter ny familie-elbil? Vi har testet 17 nye elbiler – sjekk hvilke som imponerer og hvilke som skuffer!
Del 5: Velg elbil med lavt forbruk for å spare tusenlapper
Ønsker du en elbil som er billig i drift, lønner det seg å velge en elbil med lavt forbruk. Se hvor mye du kan spare med ulike modeller.
Publisert: 14. mars 2025
Sist oppdatert: 10. april 2025