El Prix sommeren 2024:

Så lang rekkevidde har du egentlig

Vi kjører elbilene helt tomme for strøm, men det bør ikke du gjøre. Sjekk hvor langt bilene i sommerens rekkeviddetest hadde kjørt da de hadde 10 prosent strøm igjen på batteriet.


rød bil berges
Foto: Siv Seglem

Alle saker i serien

Under El Prix kjører NAF og Motor elbilnyhetene til de er helt tomme for strøm, for å teste rekkevidden under faktiske forhold.

I virkeligheten vil du sjeldent kjøre elbilen helt til 0 prosent. Mange vil stoppe og lade allerede ved rundt 30 prosent, og hvis elbilen bare har 10 prosent, bør du hvert fall vurdere et ladestopp.

Så hvor langt hadde bilene i sommerens rekkeviddetest kjørt da de hadde 10 prosent strøm igjen på batteriet?

Se tabellen nederst i artikkelen.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Rekkevidde i praksis

Hvor mange kilometer bilene hadde kjørt ved 10 prosent gir et bedre bilde på hvor lang rekkevidde bilene egentlig har før du må lade.

Når du kjøper elbil, er det lett å se seg blind på bilens oppgitte rekkevidde (WLTP). Dette er rekkevidden bilen oppnådde i en laboratorietest gjennomført i 23 varmegrader, som er en gunstig temperatur for elbilbatteriet.

I sommerens rekkeviddetest, hvor det regnet mye og var relativt lave sommertemperaturer, kjørte hele 25 av 26 biler kortere enn sin WLTP-rekkevidde.

Tatt i betraktning at bilene i vår test kjøres til 0 prosent og enda lenger, og du i virkeligheten bør lade ved 10 prosent eller tidligere, blir det tydelig hvorfor bilens WLTP-rekkevidde ikke er så nyttig når du planlegger langtur med elbil.

Kvinne går ut av rød bil
Bilberging: I rekkeviddetesten kjører vi elbilene helt tomme for strøm, men det bør du unngå å gjøre med din bil. Foto: Siv Seglem

Lad før du må

Et godt råd til elbilister er å lade når du kan, ikke når du må. Det innebærer at du bør stoppe og å lade bilen når muligheten byr seg, og før bilen når et kritisk lavt batterinivå.

Det er kjedelig å planlegge et ladestopp med 1 prosent strøm på batteriet, og så oppleve at du akkurat ikke kommer fram. Eller at du kommer fram i tide, men møter på en ladestolpe som ikke fungerer.

Hvis elbilen går helt tom for strøm, kan det i verste fall skade batteriet. Det kan i så fall gi deg store kostnader.

Merk at dette er tall for bilene som var med i sommerens El Prix. Andre modeller vi har testet tidligere er ikke inkludert i listen.

Publisert: 24. juni 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Fant du det du lette etter?