El Prix sommeren 2024:
Så lang rekkevidde har du egentlig
Vi kjører elbilene helt tomme for strøm, men det bør ikke du gjøre. Sjekk hvor langt bilene i sommerens rekkeviddetest hadde kjørt da de hadde 10 prosent strøm igjen på batteriet.
Under El Prix kjører NAF og Motor elbilnyhetene til de er helt tomme for strøm, for å teste rekkevidden under faktiske forhold.
I virkeligheten vil du sjeldent kjøre elbilen helt til 0 prosent. Mange vil stoppe og lade allerede ved rundt 30 prosent, og hvis elbilen bare har 10 prosent, bør du hvert fall vurdere et ladestopp.
Så hvor langt hadde bilene i sommerens rekkeviddetest kjørt da de hadde 10 prosent strøm igjen på batteriet?
Se tabellen nederst i artikkelen.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Rekkevidde i praksis
Hvor mange kilometer bilene hadde kjørt ved 10 prosent gir et bedre bilde på hvor lang rekkevidde bilene egentlig har før du må lade.
Når du kjøper elbil, er det lett å se seg blind på bilens oppgitte rekkevidde (WLTP). Dette er rekkevidden bilen oppnådde i en laboratorietest gjennomført i 23 varmegrader, som er en gunstig temperatur for elbilbatteriet.
I sommerens rekkeviddetest, hvor det regnet mye og var relativt lave sommertemperaturer, kjørte hele 25 av 26 biler kortere enn sin WLTP-rekkevidde.
Tatt i betraktning at bilene i vår test kjøres til 0 prosent og enda lenger, og du i virkeligheten bør lade ved 10 prosent eller tidligere, blir det tydelig hvorfor bilens WLTP-rekkevidde ikke er så nyttig når du planlegger langtur med elbil.
Lad før du må
Et godt råd til elbilister er å lade når du kan, ikke når du må. Det innebærer at du bør stoppe og å lade bilen når muligheten byr seg, og før bilen når et kritisk lavt batterinivå.
Det er kjedelig å planlegge et ladestopp med 1 prosent strøm på batteriet, og så oppleve at du akkurat ikke kommer fram. Eller at du kommer fram i tide, men møter på en ladestolpe som ikke fungerer.
Hvis elbilen går helt tom for strøm, kan det i verste fall skade batteriet. Det kan i så fall gi deg store kostnader.
Merk at dette er tall for bilene som var med i sommerens El Prix. Andre modeller vi har testet tidligere er ikke inkludert i listen.
Del 5: Så lang rekkevidde har du egentlig
Vi kjører elbilene helt tomme for strøm, men det bør ikke du gjøre. Sjekk hvor langt bilene i sommerens rekkeviddetest hadde kjørt da de hadde 10 prosent strøm igjen på batteriet.
Del 6: Ladingen går stadig raskere unna
Sommerens ladetest bød på rekordhastigheter og stadig kortere ladeøkter.
Del 7: Så effektivt lader bilene
Maks ladeeffekt forteller ingenting om hvor godt bilen lader. Derfor kikker vi nærmere på gjennomsnittlig ladeeffekt gjennom hele ladeøkten.
Del 1: Alt om El Prix sommer 2024
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under sommerens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Del 2: Budsjettbil kjørte lengst i regntung rekkeviddetest
Regn og lave sommertemperaturer sørget for at kun én av 26 elbiler kjørte lenger enn sin offisielle rekkevidde (WLTP) i NAF og Motors store rekkeviddetest. Samtidig imponerte flere billige familiebiler.
Del 3: Disse nye elbilene gir mest rekkevidde for pengene
Utvalget av elbiler med lang rekkevidde i det lavere prissjiktet blir stadig bedre, er konklusjonen etter sommerens rekkeviddetest.
Del 4: Disse er raskest på langtur – rekkevidde-vinneren er ikke engang på topp 10
Trenger du en elbil til å dra på skikkelig langtur, er det fort gjort å tenke utelukkende på lang rekkevidde. Men faktisk er ladetiden vel så viktig for hvor raskt du kommer frem.
Publisert: 24. juni 2024
Sist oppdatert: 10. april 2025