Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Slik forlenger du levetiden til elbil-batteriet

Et elbil-batteri mister kapasitet over tid, men følger du disse fem tipsene vil batteriet holde seg bedre.


Mekaniker som sjekker ut en bil i verksted.
NAF veksted. © NAF

Normalt sett er tid den største årsaken til at batteriet mister kapasitet, altså at batteriet eldes. Men hvor stor denne slitasjen er, avhenger også av hvordan batteriet brukes.

Erfaringstall viser at batteriets resterende kapasitet (SoH – State of Health) er rundt 80 % etter 8 år eller 160.000 km for moderne elbiler.

Her kommer fem tips for å redusere slitasjen på batteriet!

Tips 1: Lad batteriet til grensen oppgitt av produsenten

De fleste bilprodusenter oppgir en grense for hvor fullt et batteri skal lades til vanlig. Ofte er dette 80 prosent, men vi ser også at enkelte setter grensen til 90 prosent og at noen har ikke en grense.

Dette betyr at vi må sette oss inn i produsentens råd om lading og legge inn den ladegrensen som anbefales.

Det er heller ikke feil å legge inn en lavere grense når bilen kun brukes til småkjøring. Dette gjøres enten i bilens infotainment-system eller i bilens app.

Denne ladegrensen brukes altså i hverdagen. Når du skal på langtur, er det helt greit å fullade bilen for å utnytte batteriets fulle kapasitet.

Tips 2: Lad batteriet ofte

En viktig årsak til slitasje er at vi venter med å lade batteriet til det nærmer seg tomt, for så å lade det helt fullt. Selv om batteriet er kjemi, så endrer det seg også fysisk når lades ut og opp. Denne fysiske forandringen kan bidra til at batteriet slites mer.

Derfor bør vi smålade bilen, gjerne hver dag. Dette skader ikke batteriet så lenge vi holde oss til produsentens anbefalte ladegrense eller lavere, som vi beskrev i tips 1.

Mann holder ladekabel ved en elbil
NAFs rådgiver for lade- og batteriteknologi, Jan Tore Gjøby, lader en NIO ET7. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Tips 3: Ikke la hurtiglading være din normale ladeløsning

Det er ikke farlig å hurtiglade en elbil. Imidlertid vil batteriet i en elbil som kun hurtiglades slites raskere enn en bil som lades sakte og ofte.

Tips 4: Ikke la batteriet stå helt tomt eller fulladet over tid

Hvis bilen skal stå parkert over flere dager, bør du passe på at batteriet ikke er helt fulladet eller tomt. Lad batteriet opp til anbefalt ladegrense før den parkeres.

Hvis bilen skal parkeres for en lengre periode, bør den også stå tilkoblet en ladestasjon. Da kan ladegrensen ideelt sett reduseres til 50 prosent.

Batteriet vil utlades over tid og det må derfor vedlikeholdslades. Utladingen skyldes at bilen bruker av energien på batteriet for å drive systemer i bilen. Dette kan for eksempel være kommunikasjon med app og overvåking.

Tips 5: Forvarm batteriet når det er kaldt

Et batteri kan gjerne lagres kaldt, men fungerer best når det har en god arbeidstemperatur. Hvis batteriet er kaldt og belastes hardt, kan det oppstå små skader i cellene som reduserer kapasiteten. Ved å forvarme batteriet før avreise, vil faren for dette reduseres betydelig.

Publisert: 29. mars 2023

Sist oppdatert: 2. februar 2024

Jan Tore Gjøby,

Les også


Fant du det du lette etter?