NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler.
Vasker du motorsykkelen regelmessig hindrer du et høyt verditap. I tillegg kan du oppdage feil og lekkasjer. Men hvordan vasker du egentlig en motorsykkel?
Bøtte og vann. Det er den tradisjonelle måten å vaske på. Og du må frem med bøtta når du skal vaske motorsykkel også. Men en korrekt vask krever også noen andre teknikker – og fallgruver finnes det også mange av.
Allerede medlem?
Les hele saken som NAF MC-medlem.
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Vær forsiktig med høytrykkspyleren
En er bruk av høytrykksspyler. Selv om de er effektive kan du lett skade motorsykkelen dersom du bruker en høytrykkspyler feil. Og det er effektiviteten som det høye trykket gir som også er skadelig. Selv små åpninger kan føre til at vann trenger inn og skyller ut fett. Det kan føre til at lagre tørker ut, korrosjon og at enkelte funksjoner ikke lengre vil virke som de skal.
Løsningen er å holde avstand om du skal bruke høytrykkspyler. Vær også forsiktig rundt instrumenter, holker og der det er elektronikk, i tillegg til hjullager, rundt svingarmen, radiatorer og kjede. Rundt disse områdene er det fortsatt best å bruke gammel teknologi som består av hageslange, bøtte og svamp.
Vær også forsiktig ved bruk av offentlige vaskeanlegg. Her kan man komme ut for maskiner som har langt høyere trykk og vannmengde enn hva du har hjemme. Det kan føre til alvorlige skader på motorsykkelen og blant annet dekk kan ta skade dersom du går for nærme med slikt utstyr. Det kan føre til punktering med de følgene det får.
Igjen er det bedre med børste, en fille og vann. Da vil du også kunne oppdage eventuelle løse skruer, skader på ledninger, overføringer og slanger.
Ikke slurv med tørkingen
For å hindre rustangrep er det viktig å tørke motorsykkelen godt. Husk på at en motorsykkel har mange steder der det kan samle seg vann. Mange bruker en luftblåser når de tørker motorsykkelen. Det finnes spesielle maskiner å få kjøpt som gjør denne jobben. Igjen bør du være forsiktig rundt holker, brytere og instrumenter. Om du kjøper en slik maskin bør du også sjekke at den har skikkelige filtre som filtrerer luften den tar inn. Du kan også bruke luft fra kompressoren om du har det, men pass på at du ikke går for nærme fordi trykket er høyt og strålen er som oftest svært konsentrert. Enkelte bruker også løvblåsere til å tørke motorsykkelen med, men det er ikke en optimal løsning blant annet fordi luften den suger inn ikke er filtrert.
Når motorsykkelen er tørr vil det alltid lønne seg å polere den og tørke over kunststoff og kromdeler med beskyttende poleringsmidler. Da er du også sikret at vasken går lettere neste gang – og at motorsykkelen holder seg blank og fin. Her finnes det et stort utvalg, men om du får tak i det er det smart å velge produkter som er tilpasset til bruk og vedlikehold på motorsykkel.
Ikke la såpen tørke ut
I handelen finnes det spesielle vaskemidler for motoren. Ofte brukes disse i kombinasjon med en myk børste, midlene er effektive, men kan også skade motoren dersom du ikke bruker de rett. En feil mange gjør er å la de tørke ut av sol eller at man påfører produktet på en varm motor. Resultatet blir i mange tilfeller stygge flekker som det er nær umulig å få bort. I tillegg er det veldig viktig at man spyler området skikkelig rent – og med rent mener man til et punkt der det ikke lengre dannes skum. Spyl også av området omkring slik at man sikrer seg at alle rester er borte før man tørker over.
Uansett hvilke vaskemidler du bruker er det viktig at du ikke lar såpen tørke ut og at du leser bruksanvisningen nøye. Enkelte vaskemidler skal fortynnes kraftig før bruk, og dersom du ikke gjør det kan du i verste fall oppleve at de angriper overflaten.
Fukt insektsrestene med en våt klut
Insektrester er en annen hyppig utfordring når man skal vaske motorsykkelen. Ofte sitter restene etter knuste insekter hardt og er vanskelige å få bort. Et velkjent triks er å legge en fuktig klut over der insektene er og la den ligge en god stund. Det vil myke opp insektsrestene og de vil da bli lettere å fjerne. Igjen finnes det ulike spesialmidler som man kan bruke. De er effektive, men ofte kan man oppleve misfarging på overflater av plast.
Dersom du kjører motorsykkelen om vinteren er det ikke insekter som er den største utfordringen, men salt og søle. Sørg for at du skyller motorsykkelen godt med kaldt vann før du setter den bort etter endt kjøretur. Det er veldig viktig at du gjør dette etter hver tur. Husk på at selv tørre veier er dekket av salt vinterstid og at dette virvles opp og legger seg på sykkelen din når du kjører. Det er derfor viktig at du skyller bort saltkrystallene før de får gjort skade. Mange som bruker motorsykkelen vinterstid setter den også inn med olje for å beskytte den ekstra.