Kort fortalt:
- Renser ikke kjedet optimalt.
- Lite søl, men tar tid å montere.
- Koster mer enn det smaker.
En kjederens uten klin og søl?
Smøring av kjede på en motorsykkel er vel en av de tingene som er forbundet med mest søl og klin. Mange løsninger finnes, alt fra børster og rengjøringspads til ulike former for kjedespray og rensemidler. Kettenmax skal klare alt, inkludert smøring av kjedet etter rens – og den skal klare det uten søl.
Men klarer den det?
Sannheten er at den nok ikke er det mirakelproduktet den utgir seg for å være. Men den har noen sider som er lette å like. En av dem er mindre søl og lettvint smøring av kjedet. Selve renseprosessen er vi mer tvilende til. Og det faktum at den sparer deg for tid. For det gjør den ikke.
Det tar tid å montere Kettenmax
Det er en del montering som må til før du i det hele tatt kan begynne med selve jobben. Her må slanger kobles til. Oppsamlingsposer må monteres og selve enheten må klipses fast på kjedet før den sikres med to kroker og en snor.
Kettenmax består av en kappe som inneholder børster og dyser. Det er med flere sett med børster slik at man kan bruke Kettenmax på alle typer av motorsykkelkjeder og de fargekodede malene gjør det lett å finne rett børste til ditt kjede.
Bedre resultat med børste og klut
Ideen bak Kettenmax er at man tilfører rensevæske fra en medfølgende beholder. Denne væsken fordeles så over børstene inne i Kettenmax som så rengjør kjedet. Alt du trenger å gjøre er å snurre bakhjulet og tilføre rensevæske ved å klemme på beholderen. Den brukte rensevæsken fordeles over kjedet før den renner ut i bunn av enheten og samles opp i posen som henger under.
Og det er ikke noe tvil om at kjedet blir renset. Væsken som kommer ut i bunn er sort og kjedet blir relativt rent. Men det henger likevel igjen nok smuss til at man bør tørke over med en klut for å få det helt rent.
Spørsmålet da er om en tradisjonell prosess er raskere. Og det er den nok, men den er også mer klinete. For akkurat her skinner Kettenmax. Det er ikke mye brukt rensevæske som renner ned på hellene under motorsykkelen når man gjennomfører selve prosessen eller når man demonterer enheten fra kjedet. Det hele er renslig og greit.
Enkelt å smøre, men vi velger gamlemetoden
Når kjedet er renset kobles en ny slange til Kettenmax. Gjennom dyser i enheten smøres kjedet effektivt og renslig. Og det beste er at kjedesprayen havner der den skal og ikke alle andre steder. Det betyr også at kjedet ikke blir oversmurt.
Du sparer ikke tid på å bruke Kettenmax. Men du unngår søl. Så blir det opp til deg om du synes prisen på det er verd de 1000 kronene som Kettenmax koster.
For vår del går vi nok tilbake til den tradisjonelle måten å rense kjedet på. Da er du garantert et bedre resultat og det som blir av søl fanger du enkelt opp ved å legge en plate med papp eller gamle aviser under arbeidsområdet. Billigere er det også, og så mye lengre tid tar det heller ikke når man regner inn montering, demonterig og selve jobben med å rense og smøre kjedet.
Bli medlem i NAF MC
Vi har 27 MC-klubber over hele Norge. Som medlem får du gratis sikkerhetstrening, tips og råd, inspirasjon og en rekke turforslag.
Du får også veihjelp, nøkkelforsikring, hjelp fra NAFs advokater og tilgang til NAFs fordelsprogram.