Gå til hovedinnhold
Bil som kjører på sliten vei

Årskavalkade 2025:

Slik jobbet vi for deg som trafikant i 2025

NAF er en betydelig samfunnsaktør som blir lyttet til av politikerne. Her er de viktigste gjennomslagene vi oppnådde på vegne av deg som trafikant.

Det hjelper å være Nordens største forbrukerorganisasjon. Med våre 500 000 medlemmer i ryggen, jobber vi kontinuerlig gjennom hele året for at din hverdag som trafikant skal bli bedre.

Her kommer en liten oppsummering av sakene vi kjempet frem for dere i 2025:

Mer forutsigbar elbilmoms

NAF var kritiske til regjeringens opprinnelige budsjettforslag om å senke innslagspunktet for elbilmoms fra 500 000 kr til 300 000 kr fra nyttår. I tillegg foreslo de innføring av full moms fra 2027.

Dette kom for brått på og endringen var for stor, meldte vi. Nå er vi glade for at et flertall på Stortinget i alle fall sørger for gradvis nedtrapping i henholdsvis 2027 og 2028 med 150 000 kr per år.

Det betyr i så fall full moms på elbiler fra 2029. Dette gir større forutsigbarhet, er bra for lommeboka og videre utslipp!

NAFs Stig Skjøstad i vandrehallen på Stortinget.
© NAF

Dropper økning i drivstoffavgifter

I det opprinnelige budsjettforslaget fra regjeringen var forslaget at pumpeprisen på bensin skulle opp med 80 øre fra nyttår. For diesel skulle prisen øke med 1,17 kr per liter. NAF gikk ut mot forslaget da det ville ramme spesielt de med dårlig råd og som ikke har gode alternativer i distriktene. Mange av de som har svakest økonomi og bor i distriktene, er mest avhengige av bil i hverdagen.

Etter påtrykk fra NAF dropper et flertall på Stortinget denne avgiftsøkningen fra nyttår.

Bedre og tryggere veier

I det opprinnelige budsjettforslaget fra regjeringen lå det ikke inne noen styrking av fylkesveier og skred/ras sikring utover prisstigning. Nå har et flertall på Stortinget vedtatt styrking av fylkesøkonomien med ytterligere en ny milliard, som kan bidra til å styrke veivedlikehold, skred/ras og kollektiv i fylkene.

Kvinne og buss
© NAF

Mer penger til kollektivtrafikk

Det har lenge vært klart at mange fylker sliter med høye kostnader knyttet til drift av kollektivtrafikken, og derfor er det mange som både reduserer tilbudet og øker billettprisene. NAF med flere har vært tydelig på at staten må stille opp med mer midler, slik at vi unngår større kutt.

Derfor er det gledelig at Stortinget nå bevilger 620 millioner kroner til en midlertidig søknadsordning som fylkeskommunene kan søke på for å redusere prisen på periodebilletter til de reisende.

Sammen brøler vi høyt!

Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.

Bli NAF-medlem du også!
Illustrasjon av NAF advokat, bilberger og bilmekaniker

Samtidig har vi gjennom året oppnådd andre viktige gjennomslag:

«Entusiast-bensin» beholdes

Etter påtrykk fra blant annet NAF har Stortinget bestemt at etanolfri 98-oktan bensin skal være tilgjengelig også i fremtiden.

98-oktan utgjør bare 2 prosent av drivstoffsalget, men brukes på gamle biler og båter som ofte bare brukes en kort tid gjennom året.

Revidert nasjonalbudsjett 2025: Mer penger til vei og kollektiv i fylkene

Behovet for mer penger til fylkesvei er nær umettelig. Statsbudsjettet blir revidert en gang per år, i mai måned. Etter påtrykk fra NAF ble det bevilget ytterligere 500 millioner til samferdsel i fylkene i mai i år.

Tryggere å kjøpe bruktbil

Endelig vil det komme et sentralt skaderegister for bil. Det har vi jobbet lenge for, og nå blir vi hørt! Målet med et skaderegister er å unngå at det selges biler som har vært kollisjonsskadet og som kan ha skjulte skader.

Et skaderegister gjør det tryggere å kjøpe bruktbil og hindrer at trafikkfarlige biler kommer tilbake på veien. Saken ligger nå i Samferdselsdepartementet som skal utforme lov- forskriftsforslag.

Medlemsfordel

Problemer med et bilkjøp?

Vi har juridisk rådgivning og teknisk hjelp tilgjengelig for deg som har spørsmål knyttet til det å kjøpe, selge eller eie bil.

Få hjelp av våre advokater
NAF advokat

Bilens trygghetsalarm

Både Telenor og Telia har tidligere kommunisert at de ønsket å fase ut det gamle 2G-mobilnettet i løpet av utgangen av 2025. Blant systemene som ville ha sluttet å fungere i år, er nødsystemet i biler, kalt eCall.

eCall varsler automatisk om en trafikkulykke fra kjøretøyet til en alarmsentral. En slukking av 2G ville i prinsippet ha betydd at flere hundre tusen bileiere mistet automatisk varsling av trafikkulykker fra kjøretøyet.

Etter påtrykk fra blant andre NAF, har Telenor informert om at selskapet utsetter sin planlagte 2G-slukking med to år. Dette er gode nyheter, og NAF oppfordrer nå bil bransjen til å finne løsninger som gjør at systemet også virker etter 2027. Telia har for øvrig stengt ned 2G i løpet av 2025.