BYD Han
Byd Han er en luksussedan som har vært på markedet i Kina siden 2020, men som først nå lanseres i Norge. Bilen sammenlignes ofte med Tesla Model S og legger seg i samme segment som elbil-klassikeren.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
Han er en sportslig sedan med hele 516 hestekrefter som gjør unna 0-100 på skarve 3,9 sekunder, men toppfarten stopper på 180 kilometer/timen. Batterikapasiteten på Blade-batteriene er på 85,4 kWt og dette fører til en rekkevidde på 521 kilometer etter WLTP-standarden. Maksimal ladehastighet ligger på 120 kW.
Modellen selges kun i en variant i Norge (4x4) - med fem seter og firehjulstrekk.
Premium skinnseter, panorama-glasstak, toppmoderne infotainment system og andre finesser sprinkler det luksuriøse inn i bildet. Denne bilen er for deg som ønsker deg noe sporty som også kan fungere rent praktisk - et godt, litt billigere alternativ til Tesla Model S.
Fordeler
Særdeles mye bil for pengene
Lavt støynivå på piggfrie vinterdekk
God setekomfort både foran og bak
Ulemper
Interiøsrmessig litt konservativ
Liten forskjell mellom sport- og komfortmodus
Filholderen piper og trekker mye i rattet
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
BYD HAN lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 44 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 120kW.
I vår test brukte BYD Han 46 minutter og 2 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent.
BYD Han
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommerens test brukte vi 46 minutter og 2 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 72,4 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 117 kW.
Om testbilen
Pris for testbil
614 900 kr
Chassis
Sedan
Rekkevidde (WLTP)
521 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.5 kWh
Netto batteripakke
85.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 410 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BYD Han oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
97 cm
Gulv lengde
102 cm
Høyde opp til setekant
41 cm
Åpning bredde
94 cm
Åpning høyde
46 cm
Om testbilen
Chassis
Sedan
Bagasjerom bak
410 liter
Nyttelast
335 kg
Egenvekt uten fører
2250 kg
Tillatt totalvekt
2660 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?