Premium, Familie

Tesla Model S

Dette er bilen som revolusjonerte elbilmarkedet da den kom til Norge i 2013. Bilen er bygget på en helt ny måte, med en stor batteripakke som en del av bunnkonstruksjonen.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

Tesla Model S AWD 2023 ved El Prix sommer 2023 (Foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Med motoreffekter fra 320 til over 600 hester og priser fra rundt 800.000 kroner, har Model S gitt mange nordmenn muligheten til å oppfylle drømmen om å eie en luksusbil med god plass og ekstreme ytelser.

De første bilene hadde bakhjulstrekk (finnes i prislisten), men nå selges bilen med firehjulstrekk. Tesla S kan også leveres som sju-seter, med to bakovervendte seter i bagasjerommet bak.

Vær oppmerksom på at Tesla fortløpende endrer tekniske spesifikasjoner og priser, i motsetning til den tradisjonelle bilbransjen som gjerne holder seg til årsmodeller.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Tesla Model S lader fra 7% til 80% på 29 minutter.

el prix Sommer 2023

Tesla Model S AWD

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Ikke oppgitt
Maks effekt
250 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
29 min
Maks effekt
250 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Tesla Model S lader med CCS-kontakt. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 250W.

Under sommerens test brukte vi 29 minutter og 6 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 75 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 250 kW.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

1 147 752 kr

Rekkevidde (WLTP)

634 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.7 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i Tesla Model S 2023 i centimeter.

Vi har også testet bagasjerommet i en 2015-modell.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

99 cm

Gulv lengde

106 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

102 cm

Åpning høyde

65 cm

Frunk bredde

78 cm

Frunk høyde

24 cm

Frunk lengde

36 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

709 liter

Nyttelast

364 kg

Egenvekt uten fører

2095 kg

Tillatt totalvekt

2534 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1600 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

94% beskyttelse i kollisjon

Barn

91% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

85% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 98% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller