Test av lading: Tesla Model S LR
Tesla Model S Long Range ladet fra 8 til 80 prosent på 56 minutter i vår ladetest.
Slik hurtiglader Model S LR
Tesla Model S kan lade på Tesla sine egne Superchargere eller med adapter til CCS. Ved bruk av adapter kan du oppleve noe lavere effekt enn på Teslas supercharger.
Akkurat hvor mye effekttapet er ville vi måle under sommerens ladetest. Vi ladet på Nebbenes Supercharger og Ionity Dal, som ligger såpass kost unna hverandre at det fungerer godt å plotte inn destinasjonen på forhold for kondisjonering av batteriet fior begge ladestedene.
Men la oss først ta for oss forskjellen mellom sommer og vinter på Suercharger. Under sommertesten brukte vi 44 minutter på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 56 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent. Selv om det ikke fremkommer av grafen noterte vi høyeste ladeeffekten som 120 kW. Tesla oppgir selv at Model S kan lade med inntil 150 kW.
Så forskjellen mellom Supercharger og Ionity. Vi brukte 44.minutter 59 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent på Supercharger. Vi brukte 45 minutter og 35 sekunder på plade fra 6 til 80 prosent på Ionity.
Vi oppnådde høyere toppeffekt på Supercharger og holdt effekten lengre sammenlignet med på Ionity.
I vinter hadde vi noen ekstra utfordringer. Tesla Model S ble ladet på Tesla Supercharger på Nebbenes i vinter. Før avreise stilte vi inn destinasjonen, for å sikre optimal driftstemperatur på batteriet før lading. Vi ladet på egen stolpe, uten noen ved siden av.
Under lading av Tesla Model S i vinter var det stor pågang på Nebbenes Supercharger, som vi tror er grunnen til at vi fikk lav effekt i starten av ladingen. Den registrerte toppeffekten som ble registrert i ladeskjemaet var på 105 kW om lag halveis i ladeøkten etter 30 minutter.
Testsjåføren så en toppeffekt på 120 kW mellom registreringene etter 25 minutter og 30 minutter. Samtidig som mange reiste fra Superchargeren økte effekten fra 72 kW til 120 kW før den gikk noe ned igjen. I dette tilfellet tror vi selve Superchargeren ble hindringen i denne testen
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?