Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.4 er storebroren til ID.3 og VW sin første elektriske SUV er et frieri til familiene. Størrelsesmessig plasserer den seg mellom Tiguan og Touareg - dermed har den god plass til en gjennomsnittlig stor familie.
El Prix vinter 2022
El Prix sommer 2022
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
ID.4 kan bestilles med batterikapasitet på enten 77 kWh eller 52 kWh, men henholdsvise rekkevidder på rundt 500 km og 330 km etter WLTP-standarden. Modellen kan ta i mot opp til 150 kW ved hurtiglading og ombordladeren er på 11 kW.
Denne elektriske modellen til Volkswagen er den første virkelige "folkevogna" de har levert i SUV-segmentet på det elektriske markedet - prisen er jordnær og bør appellere til folk flest. ID.4 har mulighet for tilhengerfeste, taklast og med GTX versjonen har modellen en ekstra motor foran, og dermed firehjulstrekk og mer motoreffekt.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
ID.4 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 38 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten ID.4 lader med er oppgitt å være 125 kW.
Volkswagen ID.4 GTX
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
På vinteren brukte vi 37 minutter og 39 sekunder på å lade fra 8 til 80%. Da hadde vi mottatt 57,5 kWt. Høyeste effekt vi målte var 131 kW ved 26%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 93 kW. Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
456 600 kr
Rekkevidde (WLTP)
475 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
ID.4 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 38 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten ID.4 lader med er oppgitt å være 125 kW.
Volkswagen ID.4 GTX
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 36 minutter og 1 sekund på å lade fra 8 til 80%. Da hadde vi mottatt 56 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 132 kW ved 32%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 95 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
456 600 kr
Rekkevidde (WLTP)
475 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen ID.4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
- Bagasjerom bak: 543 liter
- Bagasjerom foran: Nei
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
97 cm
Høyde opp til setekant
61 cm
Åpning bredde
100 cm
Åpning høyde
82 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
543 liter
Nyttelast
539 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2136 kg
Tillatt totalvekt
2750 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1200 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?