Familie

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 er storebroren til ID.3 og VW sin første elektriske SUV er et frieri til familiene. Størrelsesmessig plasserer den seg mellom Tiguan og Touareg - dermed har den god plass til en gjennomsnittlig stor familie.

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2022

Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

ID.4 kan bestilles med batterikapasitet på enten 77 kWh eller 52 kWh, men henholdsvise rekkevidder på rundt 500 km og 330 km etter WLTP-standarden. Modellen kan ta i mot opp til 150 kW ved hurtiglading og ombordladeren er på 11 kW.

Denne elektriske modellen til Volkswagen er den første virkelige "folkevogna" de har levert i SUV-segmentet på det elektriske markedet - prisen er jordnær og bør appellere til folk flest. ID.4 har mulighet for tilhengerfeste, taklast og med GTX versjonen har modellen en ekstra motor foran, og dermed firehjulstrekk og mer motoreffekt.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

ID.4 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 38 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten ID.4 lader med er oppgitt å være 125 kW.

el prix Sommer 2022

Volkswagen ID.4 GTX 77kWh 299hk 2022

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
38 min
Maks effekt
125 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
36 min (-2min)
Maks effekt
132 kW (+5.6%)
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommertesten brukte vi 36 minutter og 1 sekund på å lade fra 8 til 80%. Da hadde vi mottatt 56 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 132 kW ved 32%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 95 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

456 600 kr

Rekkevidde (WLTP)

475 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen ID.4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

  • Bagasjerom bak: 543 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

97 cm

Høyde opp til setekant

61 cm

Åpning bredde

100 cm

Åpning høyde

82 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

543 liter

Nyttelast

539 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2136 kg

Tillatt totalvekt

2750 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1200 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller