XPeng G9
XPeng G9 er en stor elektrisk SUV i premiumsegmentt som ifølge XPeng selv er skreddersydd for et norsk publikum.
El Prix sommer 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Bilen har blitt omtalt som en "Game-changer" i Kina og en rekke interessante og praktiske funksjoner bygger under disse påstandene. G9 versjonen som lanseres i Norge har nemlig en maksimal ladeeffekt på 300 kW(!!) - noe som er et godt stykke foran de fleste konkurrenter. Med en batterikapasitet på 98 kWt og en anslått rekkevidde på inntil 570 kilometer er det åpenbart en bil for hyttenasjonen Norge.
G9 kan leveres med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk og som de fleste nyere elbilmodeller er det mulig å benytte seg av V2L og gjøre bilen til en stor powerbank. På firehjulstrekkeren er helautomatisk hengerfeste standard og bilen kan dra henger på opp til 1500 kg.
Bilen er også tilrettelagt for å kunne gjøres om til soverom om natten med et sleeping kit som kan gjøre bagasjerommet til et overnattingsrom for to personer.
Innsiden er preget av premium-nivå design og toppmoderne tekniske finesser. Denne bilen har det som trengs for å bli en faktisk gamechanger i elbilbransjen, men vi må vente til høsten 2023 for å se hvordan det faktisk utarter seg.
Fordeler
Behagelig luftfjæring som standard (4WD)
Lavt støynivå inne i kupéen
Masasje i både for- og bakseter
Ulemper
Sensitiv og høylytt kjøreassistent
Har ikke sidekamera som projiserer til infoskjermene
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Xpeng G9 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 20 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 300 kW.
XPeng G9 LR 4WD Performance 2023
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
93.1 kWh
Pris for testbil
698 025 kr
Rekkevidde (WLTP)
520 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjeromsstørrelsen i XPeng G9 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
- Bagasjerom bak: 660 liter
- Bagasjerom foran: 71 liter
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
100 cm
Høyde opp til setekant
50 cm
Åpning bredde
110 cm
Åpning høyde
75 cm
Frunk bredde
68 cm
Frunk høyde
24 cm
Frunk lengde
30 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
660 liter
Nyttelast
365 kg
Egenvekt uten fører
2360 kg
Tillatt totalvekt
2800 kg
Hengerfeste
Ja
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.