El Prix sommer 2023:
Nykommer overbeviste på rekkevidde og lading
Selv om en Tesla gikk lengst, var det en annen bil som kjørte fletta av WLTP-tallet. Den ladet også raskere enn noen annen bil hittil.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAFTesla Model S kjørte aller lengst i elbiltesten til NAF og Motor, men må se seg slått av to nykommere på markedet som begge kjørte lengre enn den oppgitte rekkevidden.
Den nye SUV’en Xpeng G9 kjørte 13,8 prosent lengre enn den offisielle rekkevidden (WLTP). Bilen som var med i testen hadde en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer, men da den stoppet viste tripptelleren 587,8 kilometer.
– Vi er mest opptatt av hvordan bilene gjør det best opp mot den offisielle rekkevidden, sier testsjef Anette Berve. – Testen gir et realistisk bilde på hva du kan forvente ved vanlig kjøring, på norske veier og i norsk sommervær.
Nest best på å kjøre langt i forhold til oppgitt rekkevidde, var enda en Xpeng, nemlig sedanen P7. Den kjørte 10,3 prosent lengre enn det som står i salgspapirene. På tredjeplass kom Nissan Ariya som kom 9 prosent lenger enn oppgitt rekkevidde.
– Det er velkjent at det kan være vanskelig å få rekkevidden fra de offisielle WLTP-testene, men sommerstid er det mulig. I sommerens El Prix var det faktisk Xpeng G9 og ikke Tesla S som presterte best her, sier Berve.
Konge på lading
Xpeng G9 kjørte best sammenlignet med offisiell rekkevidde (WLTP). I tillegg lader den raskere enn noen biler som har vært med i NAF og Motors elbiltest. Bilen skal kunne lade inntil 300 kilowatt (kW) og under ladetesten var den oppe i 319 kW. Den hastigheten hadde ladingen ikke hele tiden, men bilen var ladet fra 5 til 80 prosent på om lag 21 minutter.
– Bilen ladet imponerende raskt og hadde høy ladefart helt til batteriet var fylt med 80 prosent, sier Anette Berve.
– Ladeeffekten er viktig. Lader bilen raskt kommer du deg fortere frem. Nå har rekkevidden blitt så god på elbilene, at bilkjøperne bør tenke mer på hvor fort bilene lader. Det har mye å si for hvor fort du kommer deg fra A til B, avslutter testsjefen.
Topp positive avvik til offisiell rekkevidde (WLTP) i ulike bilklasser
Budsjett
- MG5 – kjørte 4,21 % lenger (Offisiell rekkevidde: 380 km. Kilometer kjørt i testen: 396 km)
- MG4 - kjørte 1 % lenger (Offisiell rekkevidde: 435 km. Kilometer kjørt i testen: 439,6 km)
Familiebil
- Xpeng G9 - kjørte 13,8 % lenger (Offisiell rekkevidde: 520 km. Kilometer kjørt i testen: 587,8 km)
- Tesla Model S - kjørte 6 % lenger (Offisiell rekkevidde: 634 km. Kilometer kjørt i testen: 672 km)
- Voyah Free - kjørte 2 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 500 km. Kilometer kjørt i testen: 510 km)
Mellomklasse
- Xpeng P7 - kjørte 10,3 % lenger (Offisiell rekkevidde: 505 km. Kilometer kjørt i testen: 557 km)
- Nissan Ariya - kjørte 9 % lenger (Offisiell rekkevidde: 533 km. Kilometer kjørt i testen: 580,8 km)
- MG5 - kjørte 4,21 % lenger (Offisiell rekkevidde: 380 km. Kilometer kjørt i testen: 396 km)
Premium
- Tesla Model S - kjørte 6 % lenger (Offisiell rekkevidde: 634 km. Kilometer kjørt i testen: 672 km)
- Voyah Free - kjørte 2 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 500 km. Kilometer kjørt i testen: 510 km)
- NIO ET7 - kjørte 1,55 % lenger (Offisiell rekkevidde: 580 km. Kilometer kjørt i testen: 589 km)
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Del 2: Nykommer overbeviste på rekkevidde og lading
Selv om en Tesla gikk lengst, var det en annen bil som kjørte fletta av WLTP-tallet. Den ladet også raskere enn noen annen bil hittil.
Del 3: Ny rekkevidderekord
Tesla har hatt rekorden siden 2021. Det måtte selvfølgelig en Tesla til for å slå denne.
Del 4: Så lang er rekkevidden i praksis sommer 2023
Det er ikke særlig praktisk å kjøre bilen helt tom for strøm. Se hvor langt årets testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.
Del 5: Laderekord og rekordstore batterier
Rekkeviddeangst er snart historie. Det neste målet elbilene må levere på er hvor lang tid du må bruke for å fylle batteriet når du er på langtur.
Del 6: Så kort ladepause trenger du i praksis
Bilene som lader 20 mil kjappest, gjør det så raskt at du knapt rekker en dopause. Da får du ladet det du trenger frem til det er tid for neste pause.
Del 7: Hvor mye øker ladetiden hvis du har 30 prosent batteri?
Å lade 20 mil kan ta dobbelt så lang tid hvis batteriet er 30 prosent fullt fremfor 10 prosent.
Del 1: Alt om El Prix sommer 2023
Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under sommerens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.
Publisert: 9. juni 2023
Sist oppdatert: 10. april 2025