Test bruktbilen din før garantien utløper
Nyt nybilfølelsen enda lenger. Sørg for at eventuelle feil og mangler blir rettet før garantien utløper.
Hva er en garantiutløpstest?
En garantiutløpstest hos NAF er en grundig teknisk kontroll av bilen. Testen passer for alle biler med intakt garanti, uansett drivlinje.
Etter en gjennomført test, mottar du som kunde en tilstandsrapport. Den er basert på våre tekniske vurderinger, gjort på testtidspunktet.
Rapporten kan du fremlegge i forbindelse med garanti eller reklamasjonskrav hos din forhandler.
NAF Garantiutløpstest
Hva sjekkes på en garantiutløpstest?
Garantiutløpstest har spesielt fokus på å avdekke feil og avvik som typisk dekkes av bilgarantien. Testen har omtrent 100 tekniske kontrollpunkter, og dekker blant annet:
- Motor
- Fremdriftsbatteri*
- Drivverk
- Bremser
- Karosseri
- Hjuloppheng
- Lys
- Interiør
- Diagnose
*Forutsetter bestilling av NAF Garantiutløpstest med batterikontroll
Hvorfor bør man ta en test før garantien utløper?
For de fleste bileiere er det vanskelig å vurdere bileierens tekniske tilstand. Det er heller ikke like lett å komme til kriker og kroker på bilen uten at den er løftet opp på en løftebukk.
Ved å foreta en garantiutløpstest hos NAF, vil bilen bli grundig kontrollert og vi kan hjelpe deg med å avdekke feil og mangler du kan ha rett på å få rettet opp, uten ekstra kostnad hos forhandler.
Har du en elbil eller ladbar hybrid, kan vi også kontrollere fremdriftsbatteriet på bilen, slik at du får en tilleggsrapport som forteller deg batteriets helsetilstand. Kontrollen gir en objektiv vurdering av batteriets tilstand og kan avdekke avvik i battericellene. Viser det seg å være avvik, kan reparasjon være dekket av garanti.
«Våre NAF-sentre tester og kontrollerer over 100 000 biler i året og har god kompetanse på flere ulike bilmodeller.
Steinar Granrud, produktansvarlig for NAF-testene
Når bør man bestille en garantiutløpstest?
Du bør bestille en test i god tid før garantien går ut. Dette for at vi skal kunne undersøke bilen, og du skal ha tid til å få time hos forhandleren innen garantitiden inntreffer. Venter du for lenge og garantidatoen er passert, kan det være vanskelig å få feil dekket av forhandler.
Den vanligste garantitiden i Norge er fem år eller 100 000 kjørte kilometer, det som inntreffer først. Videre forutsettes det at bilen er solgt ny i Norge.
Har du en bil som er rett over 4,5 år gammel og du har kjørt under 100 000 kilometer, er det lurt å tenke på å bestille en time, så du er sikker på at verkstedet har en tid som passer med tanke på utløpsdatoen.
Les også:
Godtar merkeforhandler en garantiutløpstest?
Det er store forskjeller på hvordan merkeforhandlere ser på en garantiutløpstest. Vi opplever at de aller fleste forhandlere ser på testen som en fin veiledning og at de benytter den for å raskere kunne identifisere feil og mangler ved bilen, forteller Granrud.
De aller fleste merkeforhandlere må verifisere feil og mangler selv, da det ofte kreves grundig dokumentasjon for å få feil eller mangler dekket på garanti.
Publisert: 29. mai 2021
Sist oppdatert: 22. mai 2025