Vanlige feil og mangler på bruktbil
To tredjedeler av alle biler som selges i Norge er brukte biler. Mange av de typiske feilene på bruktbil er det svært vanskelig å oppdage for en som ikke er bilkyndig.
Typiske slitedeler du bør få undersøkt før du kjøper bruktbil
Selv om du prøvekjører og sjekker bilen grundig, er det mange feil som det er svært vanskelig å oppdage for en som ikke er bilmekaniker, og uten at du får sjanse til å se under bilen. Her er en liste over de vanligste feilene:
- Slitte bremseskiver
- Skjult rust på bilen, rust på bremserør og eksosanlegg
- Feil ved hjuloppheng
- Oljelekkasje i motor eller girkasse
- Slitt registerreim
Disse feilene er ikke lett å oppdage ved en vanlig prøvekjøring av bilen.
NAF Test
Test bilen før du kjøper den!
Du kan ta en NAF-test av bilen på et av våre sentre der vi gir deg en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene. Da står du tryggere i handelen!
- Reduser risikoen i etterkant av kjøpet ved å ta en NAF Test før du gjennomfører handelen.
- Fast timeavtale.
- Medlemsrabatt på arbeidet.
- Dyktige fagfolk med lang erfaring
Slik går du frem for bestilling av NAF Test Eierskifte:
- Ta kontakt med selger og avklar om du kan ta med bilen på NAF Test.
- Du bestiller testen.
- Du låner bilen av selger, eller gjennomfører testen sammen med selger.
- Den som betaler for testen får eierskap til NAF Test rapport.
- Du blir enig med selger om riktig pris på bilen og hva som ev. skal utbedres.
Den beste måten å sikre seg mot skjulte feil, er å sjekke at alle servicer er overholdt. Hvis servicer ikke er gjennomført i henhold til produsentens anbefalinger, bør “varsellampene” ringe og du bør vurdere å få en tilstandsrapport på bilen.
EU-kontroll gir liten sikkerhet ved bruktbilkjøp
EU-kontroll er en forholdsvis enkel og overfladisk kontroll som sier noe om bilens tilstand der og da, med fokus på trafikksikkerhet og miljø. På EU-kontrollen sjekkes mønsterdybde på dekkene, lys, bremser og en del andre trafikksikkerhetsmessige ting, i tillegg til utslipp og avgasser.
EU-kontrollen er ikke egnet til å avdekke større feil, og feil som kan utvikle seg til mer alvorlige mangler. EU-kontroll kan ikke sammenliknes med en tilstandsrapport, og du bør derfor ikke kjøpe en eldre bil kun basert på EU-kontroll.
Er du usikker på kjøpet – ta en tilstandsrapport
Dersom du kjøper en bil der produsentens garanti fortsatt gjelder, eller som er innenfor fem års reklamasjonsfrist fra bilen ble solgt første gang, så er du bedre sikret dersom det viser seg å være feil ved bilen. Sjekk likevel alltid at alle servicer er holdt, slik at du ikke mister muligheten til å klage til forhandleren.
Når du kjøper fra en privatperson og garantien og nybil-reklamasjonsfristen er gått ut, blir risikoen større. Da lønner det seg å ta en tilstandsrapport på bilen. Er bilen mer enn fem år gammel, bør tommelfingerregelen være at du tar en tilstandsrapport på bilen før et eventuelt kjøp.
Kjøpe eller selge bil?
Ta en NAF-test og få en grundig tilstandsrapport av bilens tekniske tilstand, som du kan publisere sammen med din bilannonse. Skal du kjøpe vil testen gjøre deg bedre rustet til å vurdere kjøpet.
Publisert: 13. september 2022
Sist oppdatert: 2. juli 2024