Hvor går veien for elbilåret 2023?

Det har vært mange motbakker for elbilister i 2022, men det er langt fra sikkert det blir noe særlig bedre i 2023.


Fjellvei med høye brøytekanter rundt
Oppoverbakke på fjellet. © Colourbox

Kort fortalt:

  • Rekordmange nye elbiler på veiene i 2022, til tross for leveringsutfordringer
  • Økte levekostnader gjør bruktbil mer aktuelt enn nybil fremover


Avgiftshopp for nye biler

Det har ikke vært en rolig juleferie for bilforhandlere landet over. Der har det vært alle mann til pumpene for å få registrert og levert ut nye biler mens kalenderen ennå viste 2022. Da klokka slo midnatt 31. desember, gikk nemlig prisen på mange nye elbiler opp flere titalls tusen kroner.


Årsaken? Innføring av moms på beløpet som overstiger 500 000 kroner, i tillegg til vektavgift-overraskelsen Regjeringen dro opp av hatten da statsbudsjettet ble lagt frem i oktober. Siden det er registreringstidspunktet som avgjør, blir det en kjedelig ekstra-kostnad for kunder som har ventet på bil i månedsvis – noen i over ett år.


Det er likevel mulig å slippe unna noen av ekstrakostnadene. Har du ventet lenge på din nye elbil, er det lurt å prate med bilforhandleren din om hvem som skal ta regningen. Da er det i hvert fall mulig å gjøre ekstrakostnadene lavere.

Les også: Hvilke rettigheter har du ved prisøkning på bilen du har bestilt?


Alt blir dyrere

Samtidig har levekostnadene økt mye på kort tid. Strømprisene har gått til himmels, maten har allerede økt med 12 prosent og får et nytt prishopp på 10 prosent i februar, rentene fortsetter å krype oppover. Hvordan vil det påvirke bilmarkedet fremover?


Signaler vi har fått tyder på at i hvert fall nybilsalget har tatt seg en liten hvilepause. Når de likevel ikke kunne unngå prisøkningen etter nyttår, og det er usikkert hvor mye levekostnadene kommer til å gå opp i tiden fremover, kan det se ut til at kundene velger å se det litt an før de bestiller seg ny bil. Bilforhandlerne kan ha noen utfordrende måneder foran seg.


… også å kjøre bilen

Ikke bare kom moms- og vektavgiften i statsbudsjettet, Regjeringen dro en klassisk TV-Shop-replikk med «Vent litt, det er mer!». Bare at det det blir mer av, er mer bompenger for elbilistene, mer i veiavgift og mer i omregistreringsavgift.


Som en ekstra rosin i pølsa, kom Statens vegvesen og Skattedirektoratet rett før jul med en utredning som foreslo å innføre en kilometeravgift på elbil på 3 kroner mila.

Papirstabel på et bord, med teksten "Statsbudsjett 2023"
Foto: Marius Kromvoll / © NAF

Les også: Dette betyr Statsbudsjettet for deg


Bilene som aldri kom

Også 2022 har vært preget av store leveringsproblemer for elbiler. Ettervirkninger av coronastengte fabrikker i Kina og lasteskip som hopet seg opp på feil steder, gjorde at veldig mange biler ble forsinket i produksjon – eller ikke kom i det hele tatt. Krigen som brøt ut i Ukraina i begynnelsen av året, var også en medvirkende årsak til at mange produsenter måtte melde om forsinkelser.


Til tross for delemangel og krig, klarte likevel bilimportørene å registrere rekordmange elbiler i 2022. Mange fikk bilen før nyttår og unngikk nye avgifter, men det gjelder dessverre ikke alle som var forespeilet det.


De lange leveringstidene var en av grunnene til at NAF i desember gikk ut og krevde at vilkårene i standardkontraktene for bilkjøp oppdateres.


Standardkontraktene har nemlig en bestemmelse om at dersom leveringstiden på bilen er lengre enn 6 måneder, har du ikke automatisk rett til å gå fra kjøpet selv om prisen stiger. Det betyr at det er bilkjøper som sitter med hele risikoen for prisøkningen.


Men kommer bilene i 2023?

Det er ingen umiddelbare tegn til bedring i leveringssituasjonen fremover, snarere tvert imot. Etter at Kina i desember åpnet helt opp, som i tre år har hatt svært strenge corona-restriksjoner, har smitten eksplodert. Nå fryktes det at det vil gi en ny runde med produksjonsutfordringer både på deler, batterier og biler.


Ikke minst har økte drivstoffkostnader og EUs 2025-mål gjort at vi i Norge ikke er de eneste som ønsker seg elbiler. Når flere store bil-land i Europa nå vil ha elbilene, må vi i årene fremover belage oss på at vi får en mindre andel av bilene som produseres.

Kollasj av åtte elbiler.
Elbiler som kommer i 2023. © NAF

Les også: Stor oversikt over bilene som kommer i 2023


Dyrere å kjøpe brukt enn nytt

2022 var året da bruktmarkedet for elbil ble snudd på hodet. Siden langvarige leveringsproblemer gjorde det vanskelig å få tak i fabrikknye elbiler, ble etterspørselen etter brukte elbiler så høy at det i mange tilfeller ble dyrere å kjøpe elbilen brukt enn det var å bestille den helt ny.

Den varslede moms- og vektavgiften gjorde også at folk fikk det travelt med å anskaffe elbilen de ønsket seg.


Det er nærliggende å tro at dette prishoppet på nye biler vil prege bruktbilmarkedet fremover i 2023 også, i hvert fall i første halvdel av året.


Tall fra NAF viser at selv eldre brukte elbiler med kort rekkevidde har økt i pris i 2022. Våre kjøpekontrakter viser at godt brukte elbiler ble solgt for samme pris i 2022 som de gikk for i 2020.

Ingen krise

Til tross for at det er en del skjær i sjøen for salget av nye biler, er det verdt å presisere at det ikke er snakk om noen krise. Det kan være at mange som tenkte på å bytte bil kan klare seg fint med den bilen de har en stund til.

«

Har du en godt vedlikeholdt bil som ikke er altfor gammel, vurder å behold den en stund til. Det kan lønne seg fremfor å kjøpe noe nyere i en uoversiktlig økonomisk tid.


Selv politikernes mål om å at det kun skal selges elbiler som nye biler i 2025, er det ikke krise for om de roer seg ned på avgiftssiden.


– De som kjøper ny bil vil nok fortsatt velge elektrisk også i 2023, men finner Regjeringen på mer avgiftssprell i 2024, spøker det mer for 2025-målet. Faren med for brå avgiftslegging av elbiler er at nybilkjøperne vender tilbake til bensin, diesel og hybrid, advarer Sødal.

NAF gjør elbil-hverdagen enklere

NAF jobber på flere fronter for å påvirke elbil-hverdagen. Noe av det viktigste er kombinasjonen av mediesynlighet og direkte politikerkontakt. Vi bruker mediene aktivt, og vi har jevnlige møter med politikere i regjeringen og på Stortinget.

Publisert: 10. januar 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?