Selv om nybilsalget er rekordlavt virker antall nye modeller som finner veien til det norske markedet rekordhøyt - og det merker vi på elbiltesten vår.
Aldri før har vi hatt med flere modeller i NAF og Motors elbiltest. Vi teller 33 elbiler når vi publiserer denne artikkelen.
Sommerens test byr på gjensyn med oppgraderte favoritter, nye merker, etterlengtede nyheter og markedets høyeste ladehastighet – og tradisjonen tro blir det kanskje enda en rekkevidderekord.
– Elbiltesten handler ikke bare om å kjøre lengst, men å måle hvordan alle bilene presterer under norske forhold. Her testes biler i alle kategorier og prisklasser, fra bybiler til biler bygget for rekkevidderekorder. Da kan alle finne noe som passer for dem, og vite hva de kan forvente av bilen de kjøper, forklarer Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF.
En laderekord?
Selv om lang rekkevidde er fristende for mange, er en kombinasjon av mellomlang rekkevidde, lavt forbruk og god ladehastighet et vel så godt valg for å komme seg fort frem. Derfor gleder det oss å se stadig flere nyheter med god ladehastighet og teknologi som forvarming av batteri før hurtiglading for å sikre et godt og effektivt ladestopp.
Av sommerens biler skiller Xpeng G9 seg ut markant. G9, som er Xpengs neste generasjon elbilteknologi, har en makseffekt på hele 300 kW og lader på 800v.
Modellen er også utstyrt med forvarming før hurtiglading, som vi mener er et must for et land som Norge. I Kina lader modellen med hele 480 kW, men i Norge legges toppeffekten altså betydelig under – men fortsatt høyt.
Heldigvis bygges det stadig flere lynladere med 300 kW, som gjør at modellen kan lades flere steder i landet. Enn så lenge er det oss kjent at Ionity og Circle K er best på 300 kW-ladere, men det blir spennende å se hvor utviklingen går for infrastrukturen.
Oppgraderte favoritter
Bilprodusentene gjøre hele tiden forbedringer, og NAF og Motor tar denne gangen også en nærmere titt på oppgraderingene på Tesla Model S og X, Polestar, Xpeng P7 og DS 3.
Polestar 2 kommer nå med nytt batteri, bedre rekkevidde og bedre ytelse, bedre ladehastighet og flere andre oppgraderinger. I praksis betyr dette en økning på 105 km rekkevidde og økt topp-effekt under lading fra 150 kW til over 200 kW.
Mer eller mindre samtlige Stellantis-modeller kommer med flere større oppgraderinger, og vi skal se nærmere på DS 3. Vi testen den for første gang i 2021. Nå forbedres rekkevidden med seks mil, som gjør at modellen bikker 400 km WLTP.
I Elbilguiden kan du finne tester av de tidligere versjonene av Polestar 2, Tesla Model S og X, Xpeng P7 og DS 3.
Dobbelt opp med Toyota
I vinter stilte Toyota til rekkeviddetest med tohjulsdrevne utgaven av BZ4x. De trakk i siste liten modellen med firehjulstrekk fra testen, men denne sommeren stiller importøren med begge modeller – begge med software-oppdatering som blant annet skal gi bedre rekkevidde.
Borte eller økt er også begrensningen på antall hurtigladinger i døgnet. Vi kommer tilbake med mer info om hva software-oppdateringen består av når testen nærmer seg.
Tvillingen er endelig med
Etter å ha glimret med sitt fravær i vinterens test er nå tvillingen til BZ4X klar for luftetur. Subaru Solterra har kommet litt i skyggen av storebrors utfordringer med rekkevidde og utnyttelse av batterikapasiteten, men det er endelig på tide at vi får tatt en nærmere på titt på Subarus første elbil.
Hongqi øker rekkevidden
I vinter fikk vi teste prototypen av long range-batteriet på Hongqi E-HS9. Nå er modellen klar for markedet, og vi kjører full, offisiell test. Hongqi E-HS9 LR får 120 kW-batteri med WLTP-rekkevidde som bikker 500km.
Vi kommer tilbake med enda mer info om ladehastighet og testbilens WLTP når testen nærmer seg.
Lurer du på hvilke biler som skal testes under El Prix? Ta en kikk på testsiden:
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.