El Prix 2025:
Laderekord grundig knust
Mens rekkevidden kryper stadig oppover, er det på ladefronten det tas syvmilsteg for tiden. Aldri før har det vært tydeligere enn under sommerens ladetest.
Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF26 elbiler ble ladetestet og nesten samtlige ladet på cirka oppgitt ladetid – med noen svært interessante resultater i begge ender av skalaen.
La oss gjøre et lite dypdykk i spenningens og strømstyrkens verden.
Rekorder smadres for tredje år på rad
Aller først: de som har fulgt våre tester en stund, har kanskje merket at vi er rause med benevnelsen «rekord» hver sommer. Ladetidene kryper stadig nedover, og nåla for den maksimale ladefarten som oppnås flytter seg høyere og høyere.
I 2023 kikket vi storøyde på da Xpeng G9 viste hvor (sikrings)skapet skulle stå med en oppnådd makseffekt på 319 kW og en gjennomsnittlig ladeeffekt på 212 kW. Det satte en standard for raske ladestopp med en helt vanlig familiebil.
Året etter, i fjorårets ladetest, var det premiumbilen Lotus Eletre som flyttet grensene med en oppnådd makseffekt på 343 kW. Denne rekorden skulle ikke få stå lenge.
Gjennomsnittlig ladetid for alle bilene i sommerens test var 26 minutter og 24 sekunder, og nedenfor kan du se alle ladetidene samlet.
I en klasse for seg selv
I sommerens test var det to biler som begge satte ny rekord i høyeste oppnådde makseffekt. Både Lotus Emeya og Zeekr 7X toppet på spinnville 404 kW – et knepp over den 400 kW oppgitte makseffekten for ladesøylene.*
Men maksimal ladeeffekt forteller egentlig ikke så mye om hvor effektivt bilen lader, til det må vi se på gjennomsnittlig ladeeffekt. Jo høyere gjennomsnittlig effekt, dess lengre holder bilen på den maksimale effekten og dess kortere tid tar ladingen.
Også i gjennomsnittlig effekt mellom 10 til 80 prosent briljerer de to lademonstrene, med henholdsvis 306,7 kW for Lotus og 301,7 kW for Zeekr.
Faktisk holder disse to i snitt en høyere ladeeffekt gjennom hele økta enn hva vi måler som makseffekt hos 23 av de 24 øvrige bilene. Bare Lucid Air med 311 kW i oppnådd makseffekt (og 160,5 kW i snitteffekt) er over. Her snakker vi utklassering.
Alle laderesultater
Til sammenligning har folkefavoritten Tesla Model Y en gjennomsnittlig effekt på 113 kW, fordi den kun opprettholder en høy effekt i begynnelsen av ladeøkten.
I verktøyet nedenfor kan du selv kikke nærmere på ladekurvene til alle testbilene og se selv.
*Merk at Zeekr 7X i teorien kan oppnå en makseffekt på hele 480 kW, men infrastrukturen for dette eksisterer ikke i Norge i dag.
Premium versus hverdag
Selv om de deler førsteplassen i oppnådd makseffekt, er det altså Lotus som stikker av med en knepen seier over Zeekr i rene tall ved ladesøylen: Marginalt høyere gjennomsnittseffekt gjennom ladeøkten og 28 sekunder kortere ladetid.
At to biler med store batterier klarer å frese gjennom en ladeøkt på godt under 15 minutter, er sensasjonelt. Når vi legger til at den ene av disse bilene koster en tredjedel av den andre, er det desto mer imponerende.
Det er nemlig ikke noe nytt at biler i premiumsjiktet får den nyeste, beste teknologien først, men det tar gjerne litt tid før det finner veien inn i de mer folkelige bilene.
Den versjonen av Lotus Emeya vi hadde med i sommerens test, Emeya R, har en listepris på cirka 2 millioner. Innstegsmodellen med samme ladeegenskaper får du for rundt millionen. Zeekr 7X starter på sin side på rett over 600 000, med 646 000 kroner for den utstyrsvarianten vi hadde med på test.
Med andre ord gjør Zeekr 7X klasseledende ladeegenskaper tilgjengelig for flere.
Måtte bruke lastebilladere
Et lite forbehold må tas med sommerens store ladevinnere: de ble ladet på Circle Ks lastebilladere på Dal. Disse laderne har en oppgitt makseffekt på 400 kW og kan gi opp mot 600 A strømstyrke. Under vinterens ladetest var disse laderne fremdeles under oppføring.
For i tidligere ladetester har vi brukt Ionitys ladere på Dal, med en makseffekt på opp til 350 kW og strømstyrke på 500 A. Den lange forklaringen på hvilken betydning dette har, finner dere i vår nerdete gjennomgang fra i vinter.
Kortversjonen er at vi nå har kommet til et punkt hvor noen biler har en teoretisk høyere ladeeffekt enn det er mulig å oppnå på ladestolpene som er bygget etter den europeiske CCS-standarden.
Med lastebilladerne til Circle K, fikk disse bilene tilgang på litt mer futt og kunne derfor oppnå bedre resultater. Dette så vi utslag på hos både Lotus og Zeekr, som begge skrellet av cirka ett minutt sammenlignet med oppgitt ladetid.
Forvarming på plass for de aller fleste
Av årets testbiler, var det kun to stykker som ikke hadde mulighet for forvarming av batteriet før lading. Det merkes på at det tar lengre tid å lade bilene enn ladetiden som oppgis fra forhandler.
Opel Grandland brukte 7 minutter og 20 sekunder mer enn oppgitt på å lade fra 10 til 80 prosent, mens Peugeot E-5008 brukte 5 minutter og 36 sekunder mer. Importøren forteller at forvarming kommer høsten 2025, også for allerede produserte biler.
Alle laderesultater
Vi har snakket mye om mangelen på forvarming før lading tidligere, så det er gledelig å se at de fleste produsentene har fått dette på plass nå. De fleste bilene klokker da også inn på en tid som er i nærheten av oppgitt ladetid 10 til 80 prosent.
Hvis vi skal være litt pirkete – og det skal vi jo – gjenstår det litt før for forvarmingen er like brukervennlig hos alle. Noen modeller gir ingen indikasjon på om forvarmingen er i gang og særlig når det er kaldt, kan det være vanskelig å vite hvor lang tid bilen trenger for å forvarme.
Ladetiden for alle bilene i sommerens test kan du se nedenfor:
Publisert: 12. juni 2025
Sist oppdatert: 13. juni 2025