Så lang rekkevidde har du egentlig

Under El Prix kjører vi elbilene tomme for strøm, men det bør ikke du gjøre. Se hvor langt bilene i sommerens rekkeviddetest hadde kjørt da de hadde 10 og 20 prosent strøm igjen på batteriet.


Biler i kø
Rekkeviddetest: I hverdagen vil du oppleve kortere reell rekkevidde enn vi måler i rekkeviddetesten. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

I rekkeviddetesten kjører vi elbilene til de mister motorkraft, men i realiteten vil de fleste lade når bilen kommer ned i 20 prosent. Er du tøff, venter du kanskje til 10 prosent.

Uansett bør du unngå å kjøre elbilen til 0 prosent, ettersom du risikerer å skade batteriet og ikke komme fram dit du skal.

Derfor er den egentlige rekkevidden til elbilen din hvor langt den har kjørt når det er igjen rundt 20 eller 10 prosent på batteriet.

Vi har sett på hvor mange kilometer bilene i sommerens rekkeviddetest hadde kjørt ved 20 og 10 prosent gjenværende batterikapasitet.

Når bilen har lite strøm

Tidligere har vi kjørt elbilene i rekkeviddetesten helt til de stanset, men i år ble testen avsluttet når sjåføren merket at det var dårligere respons i gasspedalen.

Likevel var det flere sjåfører som opplevde problemer med bilen etter stans, som følge av lite strøm på batteriet. Dette viser viktigheten av å ikke kjøre batteriet helt tomt.

bil trekkes opp på bergingsbil
Stans: Lucid Air var bilen som kjørte lengst i rekkeviddetesten. Foto: Tomm W. Christiansen

Som regel blir du varslet når elbilen har lavt batterinivå. Det varierer fra bil til bil når varslene dukker opp, men det er gjerne knyttet til enten lav batteriprosent eller lav beregnet gjenstående rekkevidde.

Vi har til gode å ikke bli varslet om at vi holder på å gå tomme for strøm. Det betyr at du får tid til å planlegge hva du skal gjøre.

Når du er nede i de siste prosentene, kan det dukke opp et ikon med en skilpadde i instrumentpanelet. Den varsler deg om at du har gått i skilpaddemodus, som rett og slett betyr at hastigheten og ytelsene til bilen blir begrenset.

bil kjører
Rekkevidde: Ved stans hadde Opel Grandland kjørt lenger enn sin oppgitte WLTP-rekkevidde. Men husk at det er lurt å lade elbilen i god tid før den når 0 prosent. Foto: Tomm W. Christiansen

Lad før du må

Under sommerens test var det stort sett oppholdsvær, med innslag av noen kraftige regnskyll på fjellet. Temperaturene lå mellom 7 og 17 grader.

Mange av bilene i sommerens rekkeviddetest kjørte omtrent like langt som sin oppgitte WLTP-rekkevidde. Men vær oppmerksom på at denne rekkevidden er fra 100 til 0 prosent.

Når du planlegger bilferie med elbil, bør du ta utgangspunkt i et ladestopp i god margin før elbilen når 0 prosent.

Om uhellet er ute og elbilen går tom for strøm, hjelper vi deg som NAF-medlem.