Så langt kommer elbilene med bare ett ladestopp

Med bare én kort ladepause kan flere av bilene i sommerens rekkeviddetest kjøre nesten 1000 kilometer.


Biler kjører i kø på fjellet
Fotoshoot: Testbilene i sommerens El Prix samlet for bildetaking etter vel gjennomført rekkeviddetest. Foto: Tomm W. Christiansen

Skal du kjøre langt, er det sunt å ta en pause etter å ha kjørt i flere timer. En smart elbilist bruker denne pausen til å hurtiglade samtidig.

Og med bare ett kort ladestopp, kan bilene i sommerens rekkeviddetest kjøre svært langt.

Med stadig raskere lading trenger ikke pausen å være særlig lang heller. De fleste av bilene i sommerens test bruker under en halvtime på å lade fra 10 til 80 prosent.

Kjekk mann står ved bil på ladestasjon
Kort ladestopp: Zeekr 7X ladet fra 10-80 prosent på under 15 minutter i NAFs ladetest.. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Så langt kommer bilene

Vi har regnet ut hvor langt testbilene i sommerens El Prix kan kjøre med ett ladestopp.

Her har vi tatt utgangspunkt i at du kjører hjemmefra med 100 prosent, og stopper for å lade når det er 20 prosent igjen på batteriet. Ved hurtigladeren lades bilen opp til 80 prosent, før du kjører bilen ned til 20 prosent igjen.

Dette skal representere en vanlig langtur hvor du ikke risikerer å kjøre tom for strøm.

Tallene er hentet fra sommerens rekkeviddetest, hvor det ble registrert hvor langt bilene hadde kjørt da det gjenstod 20 prosent på batteriet.

Nok rekkevidde for de fleste

Rekkeviddemonsteret Lucid Air kan kjøre over 1100 kilometer med ett ladestopp, mens biler som Tesla Model 3, Polestar 3 og BMW iX xDrive60 klarer over 900 kilometer etter én opplading underveis på turen.

Biler som Ford Capri, Opel Grandland og Zeekr 7X kommer seg over 800 kilometer-grensen.

Skoda Elroq, som kjørte kortest i rekkeviddetesten, kommer 586 kilometer med ett ladestopp. Det betyr at også den ville klart å kjøre fra Oslo til Trondheim (492 kilometer) med kun én 25 minutters pause i løpet av turen.

Bil kjører på fjellet
Godkjent: Skoda Elroq kjørte nesten akkurat like langt som sin WLTP-rekkevidde i testen. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Rekkevidden vil variere

Når du planlegger bilferie med elbil er det viktig å huske at kjørestil og værforhold vil spille inn på bilens rekkevidde.

Tallene vi presenterer fra sommerens test er et øyeblikksbilde av bilenes rekkevidde under de forholdene som rådet da testen ble gjennomført.

Under sommerens test var det stort sett oppholdsvær, med innslag av noen kraftige regnskyll på fjellet. Temperaturene lå mellom 7 og 17 grader.

Er det kaldere eller mer nedbør når du skal kjøre, må du regne med lavere rekkevidde. I tillegg har din egen kjørestil stor betydning.

Et godt råd på tur med elbil er å lade når du kan, istedenfor å vente til du må.

Bil kjører på fjellet
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen